Det var bättre förr – eller i alla fall mer kreativt. Det menar legendariske Final Fantasy-kompositören Nobuo Uetmatsu som säger att att spelmusik är så lik den i Hollywoodfilmer att utvecklingen bromsas. Det säger han till Newspicks (översatt av Automaton).

Uematsu menar att musiken i exempelvis NES-spel "gav spelen syre", och fick berättelser att leva. Men man fick också vara smart och jobba runt gammelkonsolernas minnesbegränsningar. Då man inte kunde ösa på med komplexa instrument fick man komponera effektiva melodier.

Att man nu "kan göra allting" kommer med fördelar men också nackdelar, enligt Uematsu. Han säger att kompositörer för spel borde få större frihet att göra vad de är bra på, snarare än att efterlikna Hollywood. Producenter och regissörer, menar han, nöjer sig med sådana soundtrack.

En eventuell utveckling lär få klara sig utan Uetmatsu, som inte planerar att tonsätta ett helt spel igen. Han komponerande dock ett stycke till aktuella Final Fantasy VII Rebirth (bilden).