En av skaparna av #Valve, Gabe Newell, höll öppningstalet till DICE 2009 och diskuterade en salig blandning av ämnen där allt ifrån piratkopiering till vinstdiskussioner ingick. Han berättar bland annat att under helgrean av #Left 4 Dead då priset halverades ökade försäljningen trettiofalt. Han presenterade även en kalkyl över försäljningen under deras "Holiday Sale" i ett led där han slängde en känga åt branschens ineffektiva prissättningsmodell.

10 procent rabatt - Ökade intäkter med 35 procent
25 procent rabatt - Ökade intäkter med 245 procent
50 procent rabatt - Ökade intäkter med 320 procent
75 procent rabatt - Ökade intäkter med 1470 procent

Newell går in på att #Team Fortress 2, med sina 63 gratis uppdateringar på 14 månader, är den riktning de strävar åt. Intelligent kritik tar Valve åt sig och utvecklar således sin produkt i spelarnas intresse.

How can we have a relationship with our customer to maximize the relationship to our customer and monitize that relationship?

Han menar även på att DRM faktiskt ökar piratkopieringen istället för att minska den. Steam har nu över 350 spel med 20 miljoner användare och ökar för varje år omsättningen med 100 procent.

Om priset av spel sänktes med 50 till 75 procent, tror du att försäljningen skulle öka så till den milda grad att det skulle bli mer profitabelt?