Dead Space-remaken släpps i januari nästan, medan The Callisto Protocol når oss redan i december. Det senare är förstås inte ett bokstavligt Dead Space, men i själ och hjärta är det svårt att se en tydligare arvinge. Om det också är värdigt? Jag tror det.

Nyligen spelade FZ Dead Space och nu har turen kommit till The Callisto Protocol.

Jag får visserligen inte spela det, men den tjugo minuter långa demon hamrar med blod, svett och köttig sci-fi-skräck in att detta är så nära Dead Space vi kommer utan att kliva över copyright-gränsen. Glen Schofield regisserar. En gång skapade han Dead Space.

When all else fails: skriv med ditt blod på väggarna.

Monstren är människolika – till en början.

Callisto är den näst största av Jupiters kända månar och skådeplatsen för vår resa. En fiktiv, futuristisk variant, ska tilläggas, då den döda månen bebyggts med ett fängelse. Jacob Lee är en "vanlig snubbe" som av oklara anledningar hamnat i Black Iron Prison. Teamet på Striking Distance Studios vill inte gå in närmre på varför men klart är att Jacob lyckats fly i det tumult som skapats när ett virus tagit Callisto i besittning och förvandlar alla till monster.

Berättelsen gräver vi inte djupt i idag men när spelet väl släpps, 2 december, ska vi däremot tvingas gräva efter svaret på virusgåtan under Callistos yta. Demonstrationen handlar i stället om att överleva – vilket är nog så komplicerat. Vi kastas in ungefär mitt i spelet och en bana som enligt teamet ska visa på spelets spännvidd. Mycket riktigt: vi följer en nedblodad Jacob genom spygröna kloaker. Vi får vyer över Jupiter och löften om mer bortom fängelset.

Allra mest handlar den korta tid jag får följa Jacob om en desperat kamp för överlevnad.

De förvridna människorna finns överallt. De hivar sig över staket, störtar ur lufttrummor och spindellika monster klättrar på väggana. Många är ännu människolika men viruset vill förvandla dem, göra dem än mer mardrömslika med en styrka därefter. Med revolvern skjuter Jacob halva huvudet av ett monster och ur det som en gång var munhålan slingrar sig tentakler. Mutationen är i gång och du måste skjuta sönder tentaklerna. Du vill inte missa.

"Glen Schofield regisserar. En gång skapade han Dead Space"

Det är svårt att mäta sig med striderna i Dead Space med den ikoniska Plasma Cuttern. Såvitt jag kan se har Callisto Protocol inget lika ikoniskt i arsenalen, men tar igen detta med en kännbar tyngd. Det känns när Jacob svingar batongen mot monsterfejs och när han stampar för att göra slut på dem. GRP-vapnet piggar upp. Det är en slags graviationsgevär med vilken du kan kasta fiender mot varandra, eller varför inte spetsa dem när miljöerna erbjuder detta? Att hiva iväg explosiva cylindrar är också ett alternativ.

Jag föreställer mig den molande, ständiga paniken spelet lär kasta in mig i. Det känns som om Jacob ständigt kämpar mot omöjliga odds och stunder av lugn kan på ett ögonblick förvandlas till jakter med livet som insats. Ett spindellikt kreatur sätter av efter honom och den före detta fången lyckas precis stänga en tung lucka bakom monstret. Ja, om man inte räknar spindelarmen som kom i kläm och klipptes. Men lite monsterspill får man förstås alltid ta höjd för.

Demon visade spelet i 30 fps med grafiskt lullull, men 60 fps-alternativ finns.

Jacob är en ofrivillig hjälte.

Något som ser riktigt läckert ut är hur Jacob väjer undan för fienden. Här handlar det inte om något "speligt" rullande på marken utan den ofrivilliga hjälten tar helt enkelt överkroppen och vrider den åt vänster eller höger. Det ser följsamt ut, vilket kan behövas när fienden anfaller i drivor och spottar syra rakt mot Jacobs ansikte. Också läckert: när en slags dimma driver in och förvandlar scenen till en disig mardröm där bara rosslingar skvallrar om att du inte är ensam.

The Callisto Protocol är något på spåren, åtminstone sett till det mekaniska. Det är tungt och mixen av skjutjärn, närstridsvapen och sci-fi-manicker känns helt rätt – inte minst för Dead Space-veteraner. Vad som däremot är för tidigt att sia om är huruvida storyn och spelets flöde naglar fast oss. Det är viktigare än allt, men är det någon som inser detta är det Glen Schofield.

Fotnot: The Callisto Protocol släpps 2 december till pc, Playstation (5, 4) och Xbox (Series, One).