Tre timmar lång blev den, fredagsnattens The Game Awards-gala. Det är åt helvete för långt. Detsamma gäller listan över priskategorier: 29 stycken är för mycket. Och 45 trailers… orka!

Det är samma kritik varje år när Geoff Keighley kliver ner från scenen där borta i Los Angeles. Och jag är en av kritikerna. I vissa delar är TGA ett gapigt spektakel där det egentliga syftet – att prisa spelbranschen för dess bästa insatser – dränks i floder av mellanmjölkiga trailers, kollegiala ryggdunkar och inkrystad kommers. Den lever aldrig upp till den hype som inte minst Geoff själv är med och piskar upp.

2024 års gala såg ut att bli som de andra: det spekulerades i allt från Switch 2 och Kojima till Half-Life 3 och Gabe Newell, men ingen trodde väl riktigt att det skulle ske. Vilket det inte heller gjorde.

En legendar fick vara med.

Men! För en gångs skull blev TGA mer än vad man vågat hoppas på. En gala med premiärtrailern från The Witcher 4, en Elden Ring-avstickare, avtäckande av Josef Fares nya, en rejäl Borderlands 4-trailer, "Okami 2"-avtäckande med mera är verkligen inte blekt. Och som bonus: Harrison Ford på scenen!

Det är bara att gratulera Keighely till att ha fått ihop en så stark trailerkavalkad, inte minst eftersom årets TGA uppmärksammats av flera mainstreammedier (i Sverige har galan nämnts av SvD och andra). Det pekar mot att TGA kan vara på väg att bli något som liknar en spelens Oscarsgala.

Men dessa stora spelnyheter skapar ett identitetsproblem: är The Game Awards en prisgala eller ett nyhetsevent?

"Wow, vilken Witcher 4-trailer! Va, delades det ut priser också? Vem vann..? "

En trailer så maffig att man glömmer prisgalan.

Problemet är inte nytt, men ju större nyheter Geoff lyckas jaga in, desto mer riskerar prisdelen att överskuggas av dem. Ironiskt, eftersom priserna är TGA:s fundament.

Geoff Keighley gör ett jättejobb för att ge spel uppmärksamhet i underhållningsbranschen. Men flera saker behöver förbättras för att TGA ska tas på allvar. En bra start vore att hålla galan på en tid som passar fler i världen, att inte vara så där nordamerikanskt självcentrerad. Sen hårdbanta bland både priskategorier, antalet trailers och galans längd. Och slutligen kanske ge prisdelen och branschfolket som vinner lite mer utrymme. För även om pengar är viktigt så är det som sagt spelen och de som gör dem som den här galan i grund och botten handlar om. Ge dem den uppmärksamhet de förtjänar.