Kampanjen kallas "en väldigt märklig grej" av lead designern.

#Battlefield 3 blev det första spelet i serien som på allvar försökte utmana Call of Duty-dominansen med en rejält scriptad kampanj vid sidan av den redan omtyckta multiplayerdelen. De flesta är nog ense om att resultatet inte blev särskilt lyckat och något oväntat håller två av de tongivande personerna bakom singleplayerdelen med.

Under ett livestreamat välgörenhetsevent i slutet av september spelade Mikael Hedberg (då Lead Scripter på Dice) och David Goldfarb (SP Lead Designer) igenom kampanjen och delade med sig av oväntat ärliga reflektioner på utvecklingen. Goldfarb hade hellre gjort ett Bad Company 3 (ja tack) och inleder genomspelningen med att kalla kampanjen "en märklig grej".

Dice hade aldrig skapat denna typ av styrda spelupplevelser tidigare och fick i princip lära sig under produktionen. De bytte dessutom spelmotor under utvecklingen vilket bland annat resulterade i att de fick skala ner sina ambitioner. De fick bland annat klara sig länge utan en helt fungerande AI.

Det är väldigt sällsynt med den här typen av ärlighet kring spelproduktioner. Hedberg arbetar idag med Mirror's Edge och Goldbarb har startat upp en egen studio tillsammas med en annan Dice-avhoppare, vilket kanske kan förklara hans öppenhet kring vad som gick både bra och dåligt under utvecklingen av Battlefield 3.

En mycket intressant och tyvärr väldigt sällsynt inblick.

Skicka en rättelse