Vampyr-settingen World of Darkness blir svensk!

Det var många som blev besvikna när EVE Online-skaparna CCP meddelande att de inte tänkte fortsätta utveckla MMO:t World of Darkness, en setting som bland annat ligger till grund för bords- och pc-rollspelet Vampire: The Masquerade.

Nu är uppbrottet mellan islänningarna och vampyrvärlden definitivt, då det i en oväntad vändning meddelas att svenska utvecklaren och utgivaren #Paradox köper rollspelsutgivaren #White Wolf från #CCP, tillsammans med alla företagets ip:n.

Paradox Shams Jorani hade följande att säga på Twitter:

Till dagens Industri säger Paradox VD Fredrik Wester att "Vampire är världens näst mest sålda rollspel och är lite speciellt eftersom hälften av alla som spelar det är kvinnor.”

Paradox köper White Wolf kontant, för "tiotals miljoner kronor". IP:n kommer att hanteras av ett fristående dotterbolag. Till Venturebeat säger Wester att man riktar in sig på spelare som är minst 25, och letar efter en mer skitig upplevelse.

De första titlarna baserade på varumärkena kan bli aktuella först 2017. ”Det är ett bet vi gör", säger Wester. "Men vi ser stora möjligheter i att göra de här varumärkena bredare och introducera dem för fler spelare.”

Nedan kan ni se CCP:s utannonseringstrailer för World of Darkness-mmot:t. Vi får se vad svenskarna kan göra med den älskade och populära rollspelsettingen.

Vampire i all ära men The fallen ligger mig varmast om hjärtat i WoD. 31/10 Ja, och hotellbanan i spelet är också första gången jag minns att jag var rädd i ett data spel, och första gången jag spelat horror/skräck. Fast det kanske inte är så läskigt nu längre med dagens mått. Nu blev jag dock riktigt sugen på att spela spelet... 30/10 EvE var verkligen inget spel i min smak och deras shooter var ju pinsam så även CCP gjort nytänk en gång så tvekade jag på senare tid om WoD skulle bli annat än snyggt på pappret fast utan något groove. EvE känns bättre att höra om än att spela själv.... 30/10 Fast om man redan äger spelet på skiva, så köper man det inte igen. Våga vägra fanboiism. 30/10 Det är också Interactive-grenen som köpt White Wolf, inte Entertainment som varit ett separat företag sedan 2006. 30/10 Riktigt spännande får jag säga :) 29/10 Har fortfarande svårt att förtränga Tzimisce-huset. Tanken på att få ben och kött vrängt till formen av en levande stol utan ögon, mun osv är inte direkt tilltalande... Kan tänka mig bättre former av existens. 29/10 Har jag fel om jag minns det som att Paradox Interactive en gång uppstod ur det gamla underbara Target Games? Betyder inte det, i så fall, att de hjältar som gav oss alla gamla kära rollspel och andra spel under 80-90talet nu äger White Wolf med tillhör... 29/10 Paradox, snälla rara söta underbara Paradox, ta en bra titt på VtM: Bloodlines (Med alla inofficiella patcher) Och se till att vi får nått liknande igen, det skulle göra så många, så glada! 29/10 det var inte mycket till skärpning. 29/10
Skicka en rättelse