Cory Barlog ger sin syn på den påstådda singleplayer-döden.

I höstas talades det om singleplayer-döden. Påståendet har kallats "helt absurt", vilket även stöttats av siffror. Cory Barlog, regissören bakom nya God of War (100 procent utan multiplayer), ställer sig bakom detta. Förstås. Har man släppt ett solospel som dragit in gudomliga betyg och sålt 3,1 miljoner på tre dagar fattar man att singleplayer är här för att stanna.

För IGN berättar Barlog att singleplayer verkligen är hans "grej".

Single-player games are the phoenix at this point. We go through the ebb and flow. Games change by the different creatives that get involved and say, "I have this crazy idea".

I don't want to work on any games that don't have some kind of story component because that is the draw for me. Competition doesn't drive me. It's not to say that competition is bad, it's not to say that competitive games are bad because I love that those that exist, but it's not my thing.

På tal om "competition": Barlog tror inte att singleplayer och multiplayer tävlar. Det finns plats för båda typerna och populariteten kommer växla fram och tillbaka med tidens gång.

Har nyss tagit platina i spelet. Hade inte tackat nej till en co-op uppdatering till GOW nu iaf. Hade varit hur kul som helst om det gick att lösa tekniskt. 08/05 Det är väl snarare så att de tagit död på AAA-multiplayer genrern i så fall. Vet inte om något de senaste åren varit värt att spela. The Division är det enda jag fortfarande kör och då har jag testat Battlefront 1 och 2, Battlefield 1 och Destiny 1 och... 08/05 No shit? Det är många faktorer som spelar in om spelet ska bli en hit. Spelkänsla, spelmotor, story etc. etc. etc. Påståendet om att SP är passé är lika hjärndött som påståendet att ett spel är bra bara för att det har MP. Det fungerar inte riktigt så... 08/05 Jag förstår var du vill komma. Jag säger bara att jämförelsen är felaktig om man inte jämför två spel med samma förutsättningar. Annars kan jag påstå att SP-spel är mycket billigare att utveckla än MP-spel, för Dust: An elysian tail hade en mindre budge... 08/05 Ja, det är ju det som är min poäng att det är helt andra förutsättningar mellan multiplayer och singleplayer och därför är det mer kostsamt att utveckla ett riktigt bra singleplayerspel... Eller menar du att det är dyrare eller lika kostsamt med multipl... 08/05 MP kanske lockar mer för vissa spelbolag för att man kan få in microtransactions enklare? 08/05 Sant men God Of War är utvecklat för att sälja konsoler. Det är ett Sony spel så för dom får utvecklingen kosta vad det kostar. För Sony är det viktigare att deras förstapart spel blir bra och får fina betyg för på det sättet säljer dom flera konsoler.... 08/05 Du kan inte jämföra God of War med PUBG och påstå, baserat på den jämförelsen, att multiplayer är billigare att utveckla. De spelen har helt andra förutsättningar från början. Jämför istället God of War med multiplayer-fokuserade Battlefront 2 för att... 08/05 Problemet är att det kostar och tar alldeles för lång tid att utveckla ett riktigt bra singelplayerspel. Det är enklare och billigare med multiplayer och drar därför in mer pengar. Därför är det mer attraktivt att satsa på. Folk säger "Gör ett BRA singe... 08/05 Denna häst är död , hjälslagen och bankad på tills den är en liten pöl. Som redan sagts tidigare i tråden , bägge delarna bör finnas. Precis som det finns miljoner olika typer av människor så bör det finnas lika många olika typer av spel. Det är bra för... 08/05
Skicka en rättelse