Roblox är som ett positivt graviditetstest med fördröjt svar: om någon spelar det finns det garanterat ett barn i närheten. Det är alltså populärt hos unga, medan äldre brukar ha samma koll på det som de har på Louise Glück.
Men Roblox drar in stora pengar, och det hade aktiehandlarna koll på när företaget bakom i går börsintroducerades. Det tänkta startpriset var 45 dollar, men när handeln började sköt kursen i höjden till 69,50 dollar, rapporterar CNN. Företaget värderas till mer än 45 miljarder dollar, 380 miljarder kronor.
Apex Legends-kodaren Jon Shiring sätter siffran 45 miljarder dollar i perspektiv: Activision Blizzard värderas till 70 miljarder dollar och är alltså mer värt. Men EA ligger på 37 miljarder, Take-Two till 19 miljarder, Ubisoft till 8 miljarder och Microsoft köpte Zenimax (Bethesda, Id, Arkane m.fl.) för 7,5 miljarder.
Roblox hade 32,6 miljoner dagliga spelare under 2020, och räknar kallt med att det stiger med två till fyra miljoner i slutet av året.
Inte illa pinkat för ett free to play-spel som enbart lever på att kränga ingame-valutan Robux.
Slutligen lite gameplay från populära Roblox-liret Adopt Me. Så att du utan pre-teens i din omedelbara närhet ser vad det handlar om.