Den omtalade flygplatsbanan i #Modern Warfare 2 startade en mycket intressant debatt om vad som anses vara tillåtet i spel. Vissa tyckte att det var förfärligt medan andra försvarade det med just det faktum att det rör sig om spel, det är inte på riktigt. #Infinity Ward och författaren Jesse Stern visste också vilken risk de tog när de valde att ta med scenariot i spelet och i en intervju berättar han om sin syn på den.

Vi har fått mycket kritik men samtidigt mycket beröm. Folk har väldigt starka åsikter om flygplatsscenen och det har varit fascinerande eftersom vi ville skapa något som verkligen var upprörande, störande, men samtidigt något människor kan relatera till.

En intressant detalj är också att alla deras speltestare till slut öppnade eld mot de flyende personerna på banan, något jag själv inte kunde förmå mig att göra. Hur gjorde du?

Vidare berättar han att de i ett tidigt skede av utvecklingen inte riktigt visste i vilken riktning de ville ta spelet. Det var till och med snack om att ta med utomjordingar eller levande döda, något #Treyarch gjorde indirekt med sitt zombieläge i #Call of Duty: World at War.

<form method="post" action="http://www.fz.se/poll.fz">
<input type="hidden" name="data" value="YToyOntpOjA7czo0MDoiMTA3YTViN2Q1ZmJjNzZlYWQ2YTAyYTE4M2RhZmQwZGI4NGJiZjk3YiI7aToxO2E6Mzp7aTowO2k6MzUwO2k6MTtpOjQ3ODtpOjI7aToxMDMwMjt9fQ=="></input>

<input type="radio" name="q478" value="3433" checked="checked" class="form_input_radio"></input>

Ja, på en gång, det är bara ett spel

<input type="radio" name="q478" value="3434" class="form_input_radio"></input>

Nej, det kunde jag inte göra

<input type="radio" name="q478" value="3435" class="form_input_radio"></input>

Inte direkt men efter någon minut

</form>

he ju uppenbart att de rör sig om propaganda. Ja, HELA Call Of Duty serien är amerikansk propaganda. Karaktärer som Gas och Price gör ju att man ganska tydligt ser att spelet är en, reflektion, av verkligheten och amerikas intressen. Nu börjar jänkarna... 22/11 Tyckte storyn var väldigt förvirrande.. Som sagt, varför inte skjuta ner skurkarna direkt? Och menar de att Ryssland är så jävla evil så att de inleder en storoffensiv mot vilket land som helst som har psykopater som mördar deras befolkning? "Oh, det... 22/11 Kändes rätt mäktigt just för att karaktären gick, det var så iskallt. Skön bana, pepprade på som en galning utan att tänka efter. Jag menar, varför skulle jag inte? 22/11 jag knivade dom jag kunde nå 21/11 Efter att sått i kön i ca 2h på en egyptisk flygplats tack vare korkade ryssar som inte kunde engelska så hade jag inga problem att skjuta ner dem. Om de inte vart ryssar så skulle jag nog känt lite medkänsla 21/11 Jag sköt själv ner civila så fort det startade, det var dock inte speciellt kul och efter en stund gjorde jag det bara för att det kanske skulle gå lite fortare framåt istället. För övrigt så håller jag med om vad Kieron Gillen skriver på rockpapershotg... 21/11 Haha, jag pepprade ner alla civila jag såg dirr. Även stragglers, man var ju undercover, kunde inte låta Makarov tro att man inte hade ballarna! 21/11 Visste inte inte att man som spelare skulle skjuta civila på banan men man fatta vinken på en gång när man väl kom ut ur hissen. Hade inga större problem med att öppna eld, jag fick lite dålig smak i munnen halvvägs in och jag tror anledningen för det... 21/11 Okej, då ska vi se: Skjöt de civila: Check Skjöt de civila som försökte fly: Check Skjöt de civila som var halvdöda/förblödde: Check (Något ställe där en man försöker ta hand om sin fru som håller på att förblöda, skjut kvinnan först och mannen när han... 21/11 Skulle man inte skjuta de civila så skulle de ju ha skapats i onödan, och deras "liv" vore meningslösa. Därför gjorde jag mitt bästa för att erbjuda dem ett så rikt liv som möjligt, granater, kulor och självklart kniven tog hand om de klart flesta så... 21/11
Skicka en rättelse