Project Reality-folket har fått in dubbelt så många soldater som var meningen i den gamla Dice-shootern.

Less på att alldeles för få spelare kan mötas i de senaste [ Battlefield]-liren? Då kan du be en stilla bön för en ökning när #Battlefield 3 (med all sannolikhet] presenteras om ett par veckor. Eller så plockar du fram åldringen #Battlefield 2 ur garderoben och slangar hem modden Project Reality - utvecklarna har nämligen lyckats köra en server med 128 spelare på samtidigt.

Testningen filmades av en av deltagarna och resultatet skickades upp på Youtube (se nedan). En film sprängfylld av sardinburkstajt action? Tyvärr, det är en ganska stillsam historia som mest handlar om att testa hur modden fungerar. Förhoppningsvis dyker 128-spelarstödet upp i en framtida version av modden. Fast innan dess återstår en del tekniska bekymmer att lösa; serveradministratören rapporterar att 9 megabyte data per sekund skickades upp, skriver tyska PC Games.

Urmodern #Battlefield 1942 lät 64 spelare kriga samtidigt, en för den tiden rejält tilltagen maxgräns som hängde med i flera uppföljare till pc. Med konsolliret #Bad Company sjönk siffran till blygsamma 24 spelare. I #uppföljaren låter pc-versionen 32 personer mötas, en siffra som enligt läsarkommentarer är alldeles för liten.

Så till den självkara frågan - hur många spelare på samma server tycker du är en lämplig maxgräns i denna typ av spel?

ca 20, så det blir lagom personligt. 03/02 Hur många skulle till exempel vilja spela mot 127 eller 255 andra spelare i Mario Kart eller på en fotbollsplan? Hur många spelare som kan mötas på en karta beror ju helt och hållet på speltypen och kartans utformning. Jag skulle inte vilja spela med... 03/02 Vem bryr sig om det är 32vs32 eller 64vs64, huvudsakligen spelet är bra i klanspel. 03/02 Tror inte att de är för svårt att koda ett sådant spel till PC ;p är nog svårare för konsol ;) 03/02 64 vs 64 minst 02/02 PROJECT REALITY ÄR UNDERBART!! men kashan desert kan gott innehålla 128 spelare :) ibland är det lite lite människor i striden för att det ska kännas som en riktig strid,men PR <3<3<3 02/02 MAG till PS3'an klarar av många spelare ganska bra. Skulle ju vara ganska coolt om de kunde släppa något liknande till PC,, men det kanske är för avancerat att koda till PC? ;) 02/02 Det finns en faktor förutom spelare/banstorlek: Gameplay. Hur spelets ifråga spelmekanik är tänkt att fungera spelar stor roll. Vissa spel är gjorda för mindre banor och antal spelare (MW2 o.d. t.ex.) och andra kräver en viss mängd spelare för att fylla... 02/02 Måste hålla med, antalet beror helt på banan. Vem skulle till exempel vilja spela 32 vs 32 på en bana som Nelson Bay? 02/02 vafan är de för poll? beror väl ändå helt och hållet på hur kartan och spelet är uppbyggt. I just PR så tycker jag att 32v32 blir lite glest på många kartor, ibland för mycket. Finns inget "54 spelare är alltid bäst antal" 02/02
Skicka en rättelse