Resan har varit lång och framgångsrik för Brendan "Playerunknown" Greene, men nu är det dags för honom att lämna PUBG bakom sig, även om han inte varit direkt inblandad i spelet på länge. I ett pressmeddelande säger han att han lämnar Krafton – moderbolaget till PUBG-utvecklaren PUBG Corporation – för att istället satsa på sin egen studio, Playerunknown Productions.

Greene har sedan flera år tillbaka arbetat i Amsterdam med ett mindre team, och för ett par år sedan visade de upp en kort trailer för vad de jobbat med. Projektet kallades för Prologue och beskrevs som varken en uppföljare till PUBG eller ens en shooter. Detta projekt listas nu på Playerunknown Productions webbplats, där de även skriver att spelet ska använda nya teknologier och spelmekanik, och att målet är att ge spelare unika och minnesvärda upplevelser.

Han kapar dock inte banden helt och hållet med sitt tidigare arbetsliv, eftersom Krafton äger en minoritet av den nya studion.

I’m so very grateful to everyone at PUBG and KRAFTON for taking a chance on me and for the opportunities they afforded me over the past four years. Today, I’m excited to take the next step on my journey to create the kind of experience I’ve envisaged for years. Again, I’m thankful for everyone at KRAFTON for supporting my plans, and I’ll have more to reveal more about our project at a later date.