I höst är det återigen dags att ta på sig rocken, fetta in sin Tommygun och kladda Brylcreem i håret - vi återvänder till gangstrarnas värld i Mafia II.

Tjeckiska #Illusion Softworks, eller #2K Czech som de numera kallar sig, har en imponerande historik. Spel som #Hidden & Dangerous och #Vietcong har mottagits med höga betyg och de tillhör några av mina personliga favoriter.

I augusti 2002 släpptes #Mafia, ett knappt år efter det stilbildande #Grand Theft Auto III. Spelen delade många drag och personligen tyckte jag Mafia var överlägset på de flesta punkter, inte minst vad gäller berättandet och atmosfären.

Spekulationer blir verklighet

Uppföljaren till Mafia har varit ett hett diskussionsämne ända sedan det första tillkännagivandet sommaren 2003. När det "officiella" beskedet kom för tre år sedan jublade fansen, och sedan dess har vi blivit retade med läckra skärmdumpar och korta trailers. Snart är väntan över, och det här är vad du har att vänta.

Som gangster är man inte alltid polisens favorit.

Berättelsen tar sin början när huvudrollsinnehavaren Vito Scaletta återvänder hem till den fiktiva staden Empire Bay som andra världskrigsveteran. Den redan småkriminelle Vito dras in i en klassisk gangsterhistoria genomsyrad av våld, pengar och korrumption. Utvecklarna har beskrivit det första spelet som mer troget den romantiska och klassiska bilden av gangstergenren, medan Mafia II har en djupare, mörkare och mer tragisk berättelse.

I en intervju gjord av tidningen Xbox World 360 uppges att spelytan är knappt en tredjedel så stor som Liberty City i #Grand Theft Auto IV, vilket innebär att den är ungefär lika stor som i det första Mafia. Personligen är jag lite oroad över spelplanens storlek - kommer den ge upphov till klaustrofobi? Å andra sidan ger den utvecklarna mer utymme att göra en mer detaljerad och levande värld. Än så länge är det alldeles för tidigt att prisa eller kritisera Mafia II på den punkten. I samma tidning nämner Alex Cox, speldesigner hos 2K Czech, att speltiden för huvudstoryn, exklusive sidouppdrag, från start till slut beräknas till 15 timmar.

De största framstegen som gjorts de senaste åren är utan tvekan inom grafikdepartementet. I de mångtaliga trailers som släppts genom åren visar utvecklarna upp den egenutvecklade grafikmotorn The Illusion Engine. Ägare av feta grafikkort med stöd för DirectX 10 och 11 lär bli en aning besvikna då motorn är uppbyggd runt DirectX 9. Trots det ser både konsol- och pc-versionerna lysande ut, men datorspelare får i vanlig ordning njuta av högre upplösning och andra pc-exklusiva funktioner.

Föregående Nästa
Jag har aldrig förstått mig på de som kritiserat bilkörningen, för mig har det varit den bästa känslan för ett spel i "den genren". Glad att höra att det RIKTIGA spelläget påminner om 1:ans. 06/06 Trist med så liten stadsyta! Hatar små spel. 06/06 Kolla vad John Carmack tycker om fys x http://www.youtube.com/watch?v=aQSnXhgJ4GM 05/06 Hur gör man rent praktiskt för o använda ett nvidia kort till PhysX? Äre bar o sätta i det på sitt Moderkort med 2 graffe platser o sen..?? 05/06 Havok kostar pengar att använda, PhysX är gratis. Nvidia betalar inte utvecklarna att använda PhysX på GPU, däremot så ger de utvecklingshjälp gratis i vissa fall. Nej, det går inte att göra alla grejer med Havok, därför att Havok har inget GPU-stöd än,... 04/06 Älskar av någon anledning omslaget ;) 04/06 Detta gör mycket! Blir en helt annan sak om man faktiskt kan gå in i hus. 04/06 Jag gillar stor spelyta. Om man får köra 20 minuter till ett uppdrag så är det ett dåligt skrivet uppdrag, dvs, inte storleken på stadens fel. Liberty City är en helt otrolig stad och jag kan trots att jag spelat fyran två gånger och båda expansionerna... 04/06 Håller med om att vissa sträckor i GTA kunde bli lite väl långa, men problemet när spelytan är för litet är att den blir gammal så fort - man har sett allting efter bara en kort stund. Det är en avvägning som de förhoppningsvis lyckats bra med. Har gått... 04/06 Älskar första mafia och håller comkri funderar på ett 5970 men vill ha physx till mafia....... ett ord " HAVOK ",era dumma jävla pengakrävande spelutvecklare idag..... " WOW vi får extra betalt om vi använder Physx" jo det går precis o göra allt det där... 04/06
Skicka en rättelse