Free2play känns som en stark trend för onlinerollspel. Tror du att detta är framtiden för genren?
Jag tror sannerligen att det är en av evolutionerna för affärsmodeller inom branschen. Vi startade med spel som tog betalt per timme, flyttade över till månadsprenumerationer och nu är vi någonstans i mitten av free2play-eran. Jag tror att vi kommer att se fler kvalitétsspel som väljer det, titlar som erbjuder äkta värde när du sen väljer att betala. Tiden när du behövde betala för att komma över högre och högre trösklar är förbi.
På ett filosofiskt plan är det lite mer retro också. Titta på shareware förr, eller Lite-versionerna på mobilmarknaden. Testa innan du köper. När jag testar något och tycker att företaget erbjuder något av värde för mig, som är rolig och engagerande, och inte bara billiga inkomstförsök – tenderar jag att anstränga mig för att betala.
Blir free2play framtidens melodi för alla spel? Antagligen inte, branschen fortsätter att förändras och kommer att fortsätta att göra så – någon kommer att utveckla en helt ny galen affärsmodell som ger ännu mer värde till spelarna och därmed vända uppochner på industrin, det är jag säker på.
Hur kom ni fram till beslutet?
"testa innan du köper- mentaliteten"
Genom feedback från våra spelare, emails, undersökningar riktade mot slutande spelare, spelrapporter – allt pekade mot detta. Folk gillar verkligen Rift – de tycker att det är ett av de bästa onlinerollspelen på marknaden och de vill dela det med andra (Storm Legion fick 4/5 i betyg, reds. anm.). Vi hade stora framgångar med vår egen lösning Rift-Lite, inspirerad av ”testa innan du köper”-mentaliteten på mobilmarknaden och självklart håller vi örat mot marken för resten av branschen.
Kombinationen av allt detta hjälpte oss att ta beslutet som togs för ett ganska bra tag sedan.
Vilka andra planer har ni för Rifts framtid?
Vi har massor planerat för framtiden och kontinuerliga uppdateringar är en viktig del av det här skiftet. När vi släpper uppdatering 2.3 Empyreal Assault kommer det att finnas tio nya spelar-slivers, en ny duo chronicle, vi river muren kring Dendrome och släpper lös ett ton nya quests och dynamiskt innehåll, såsom våra nya fästningar. Vi stannar heller inte där – vi arbetar samtidigt med version 2.4 som innehåller två nya 20-mannaraider, en ny version av Realm of the Fae för nivå 60-spelare och uppåt, fler chronicles, fler quests och andra godsaker som vi inte är redo att prata om än.