Innan #Id Software slog igenom med sina numera klassiska 3D-shooters så skapade de plattformaren #Commander Keen. Igår fyllde spelserien med den lilla hjälmpojken 25 år, vilket John Romero firar med en tillbakablick – mot #Super Mario Bros. 3.

I begynnelsen testade de en ny teknik för silkeslen "screen-scrolling" som John Carmack utvecklat. Detta genom att helt sonika kopiera första banan från Super Mario Bros. 3 och ersätta den bekanta rörmokaren med Romeros karaktär Dangerous Dave. Utgivarna #Softdisk imponerades dock inte av tilltaget, så gänget gjorde om alltihop till en ordentligt port av Super Mario Bros. 3 och föreslog en pc-release av hela spelet för #Nintendo.

Där blev det också ett blankt nej, men skam den som ger sig. Senare hittade de #Apogee Software och skapade Commander Keen med sin teknik. En glimt av SMB3-konverteringen som aldrig såg dagens ljus kan ni spana in nedan.

https://player.vimeo.com/video/148909578

Via PC Gamer.

Hoppas jag med! 15/12 Mario gjorde "air jumps", som man nu kan göra i nya spel som Titanfall, COD-AW och BlOps3. 15/12 Hoppas verkligen att ni inte kommer ta bort kommentarerna under artikeln och ersätta dem med en länk som säger "läs fler kommentarer". Alltid hatat det med sweclockers. 15/12 Lugn och fin, vi kommer att byta till Sweclockers system. 15/12 Jodå, det noterade jag direkt xD. Undrar vad det är för program dom använder för att köra spelet med dock, man ser ju att den heter SM3.EXE Jag hade förväntat mig DOSBox... Men kan typ inget om OS X så whatever... Offtopic: Va sjutton e de för fel på... 15/12 Jag var 15 när vi började fatta vad internet va. Året var 96 och jag gick i 8:an i högstadiet :p 15/12 Ingen som lade märke till att de kör på en Mac i videon och inte PC? 15/12 Det var tidigt. Vi fick Internet hemma när jag gick i högstadiet... tror det var runt 93. Då via min mammas jobb på universitetet, man ringde en signal till deras modempark och lade på, den ringde sedan upp ditt modem (så man inte betalade minutavgiften... 15/12 För att scrolla på en PC var du tvungen att använda processorn och rita om varenda pixel på skärmen. Men processorn var i regel för klen för att kunna göra det i realtid. NES hade hårdvara för att scrolla så processorn behövdes inte användas till det.... 15/12 Såg Fzusr´s videolänk och ångrar min snabba mobbning av deras SMB 3 försök. Verkade vara en prestation Blir för övrigt impad av att ID sålde Commander Keen och wolfenstein på Nätet redan typ 90-93 Trodde inte det fanns mer än för väldigt utvald grupp... 15/12
Skicka en rättelse