Codemasters förklarar: "inga kompromisser".

Racingspel är en genre som passar utmärkt för virtual reality. Rift, Vive och PSVR är etablerade sedan länge. Och Dirt Rally har VR-stöd. Ändå saknas VR-stöd i butiksaktuella Codemasters-spelet F1 2017.

Det är inte så att Codemasters inte övervägt att bygga in VR-stöd i sin vindsnabba licensracer, berättar creative director Lee Mather för Gamesindustry.biz.

– Vi har verkligen tänkt en hel del på VR, säger han. Som du vet gjorde Codemasters VR i Dirt Rally och vi är sannerligen intresserade av att göra det för Formel 1. Det är lite klurigare för oss eftersom vi flyttar fram gränserna för fysiken. Vi har massor av saker på skärmen med OSD:n, så det är mycket information spelaren skulle behöva processa i VR. Det skulle vara en ganska stor utmaning att flytta spelet till VR, och vi skulle inte vilja göra det om det innebar några kompromisser för spelet. Det är därför vi väntar i nuläget, men det är något vi överväger.

Så VR-stöd i framtida F1-spel lär dyka upp, låter det som.

Mather pratar också lite om hur man använder den extra kraften i Xbox One X och PS4 Pro, och optimeringarna kommer också till nytta med standardversionerna av de båda konsolerna, berättar han. Xbox One-versionen av F1 2017 körs i år i 60 fps i 1080p, exempelvis.

Det funderas också på en Nintendo Switch-version av spelet. Dock inte i år, men man funderar på att plocka in Nintendo som plattform igen. Senast det begav sig var med Codemasters allra första spel efter att ha plockat upp F1-licensen, Wii-, PSP- och Ios-spelet F1 2009.

F1 2017 släpptes till pc, PS4 och Xbox One i fredags, och det har överlag fått riktigt höga betyg. Här på FZ håller vi med om att Codemasters gjort ett riktigt bra racingspel, men det är alltför likt förra årets version för att få våra endorfiner att köra slamdance.

Skicka en rättelse