Jämför dagens spel med 40- och 50-talets filmindustri.

Om inte God of War tog förstaplatsen på många årsbästalistor för 2018 så var det garanterat i alla fall på pallplats (vi satte det som tvåa) och det hyllas för såväl storyn som det genomarbetade gameplayet. Det krävs såklart en rejält duktig studio för att lyckas med en sådan bedrift men det är oftast designern Cory Barlog som frontar arbetet bakom spelet och så även i den senaste Noclip-dokumentären, vilken fokuserar på just berättandet.

Barlog, som arbetade som chefsanimatör redan på det första God of War-spelet 2005, inleder med att dra en parallell till filmindustrin. Hur de första decennierna handlade lika mycket om att pusha tekniken framåt som att göra bra film. Man såg framsteg som tidiga visuella effekter, från svartvitt till färg och ljudsättning som inte var beroende av en orkester i biosalongen. Barlog menar att de första 30 åren i spelbranschen såg likadana ut, det handlade mycket om polygoner och andra tekniska bedrifter, och först nu börjar vi se spel som tar berättandet till nästa steg.

Skicka en rättelse