"Du känns som en jätte med jättehänder."

Gearbox har till slut släppt virtual reality-versionen av Borderlands 2 till pc, knappa året efter Playstation VR-versionen. Det borde man kanske ha låtit bli. Åtminstone om vi ska tro användarbetygen på Steam, som efter 100-talet recensioner summeras "Mostly negative".

Många klagar på att skalningen inte fungerar och att perspektivet är fel. Det görs jämförelser med fish eye-foton, och en del säger att spelaren känns som en jätte med gigantiska händer. Många rapporterar om illamående, skev vapenplacering, aviga kontroller, krångliga menyer, med mera.

Samtidigt går många av problemen att lösa genom att ge sig in i inställningarna. Och det ska understrykas att väldigt många som ger negativa omdömen har kort speltid, för det mesta mindre än en timme. Det kan antyda att de inte slitit ihjäl sig för att försöka justera bort problemen i inställningarna. De som ger spelet positivt omdöme skriver ofta att det är klokt att stänga av "comfort settings" i inställningarna, det löser bland annat fish-eye-problemet.

Borderlands 2 VR funkar officiellt med HTC Vive och Oculus Rift/Rift S. Det kostar 50 euro.

Taget! Det är ju ändå lönefredag. :) 25/10 Jo, jag får väl jämka mig och säga att påståendet är 55% korrekt. Bara för att retas. ;) 25/10 Jag sneglade också på det, men hittade också kritiker med Rift. Fast rubriken är väl korrekt oavsett? Majoriteten användare är kritiska. 24/10 Vid en snabb titt tyckte jag att det såg ut som att de negativa kommentarerna främst kom från de med Vive, medan det verkade fungera bra för de med Oculus Rift. Så rubrikens "- sågas av användarna" känns inte 100% korrekt. Fast jag tittade bara som hast... 24/10 Vänta va!å? Stödet spelet Aim nu? Då ska jag fan köpa, såg att det ligger på rea :D 23/10 Behöver majoriteten av användarna spendera en del tid i menyerna för inställningar för att inte bli illamående eller fixa till så det inte är en horribel upplevelse är man inte lat, det ska aldrig behöva krävas om du inte är väldigt känslig. 23/10 Det låter som lathet från användarna. Och idioti från utvecklaren eftersom det klagades mycket vid PSVR-releasen över saker man kunde ändra i inställningarna. 23/10 Eftersom man idag inte behöver fixa inställningar för att det ska vara spelbart så är det dumt att släppa ett spel där du måste gå in i inställningar för att klara av att spela det...låter som lathet från utvecklarna. 23/10 Tråkigt att höra att pcvr versionen har så många problem. I psvr versionen har jag inte stött på det som nämns här. Dessutom är PSVR versionen så mycket bättre nu än vid släppet då det nu har stöd för aim kontrollen, vilket är det absolut bästa sättet... 23/10 Luktar 'cash grab' om det hela. 23/10
Skicka en rättelse