Pekar ut fel i Kotaku-artikel om låg Borderlands 3-bonus.

Kotaku skrev nyligen en artikel som handlade om att de anställda lurats på utlovade bonuspengar från försäljningen av Borderlands 3. Men medarbetaren Max Babin avfärdar nu detta. Han säger att ingen lurats på sina pengar och att det finns flera fel i Kotakus artikel.

Bakgrunden är att Gearbox har ett lönesystem med lägre grundlön än normalt för spelbranschen, men som kompensation får medarbetarna dela på 40 procent av vinsten från spelförsäljningen. Detta betalas ut som bonus varje kvartal. Bonusens storlek varierar beroende på hur länge man varit anställd och, givetvis, hur det går för företaget.

Enligt Kotakus artikel hade Gearbox lovat "sexsiffriga bonusar", alltså miljonbelopp i svenska kronor, men vid ett möte i slutet av mars ska vd:n Randy Pitchford ha berättat att bonusarna blir avsevärt lägre. Detta på grund av för optimistisk försäljningsprognos, dyrare utveckling än beräknat och kostnader för en ny studio i Kanada. Beskedet ska ha orsakat missnöje hos personalstyrkan, något Pitchford uppges ha bemött med att det står var och en fritt att säga upp sig.

"Vi har inte lurats av någon"

Men game director Max Babin pekar i en text på Linkedin ut tre punkter där han menar att Kotaku har fel. "Vi har inte lurats av någon" säger han och pekar på att bonusar redan börjat komma och att fler är på väg. Han medger att det är skillnad på prognosen och vad som faktiskt betalats ut (utan att gå in på detaljer), och han kallar Pitchford ärlig i hur han hanterade detta. Han kritiserar också de (underförstått: Kotaku) som vinklar detta "till något det inte är". Och han ser inte de prognoserna som löften, utan som just prognoser.

Även Pitchford själv är förstås med och tycker. I en tweet till Linkedin-texten får han in både "click bait" och "tabloid", och i en annan skriver han "Jag är ledsen att du blivit vilseledd av lögner spridda av de som gör vinst på att underblåsa din vrede". Men han går inte in på vad som faktiskt är fel i artikeln.

När Kotakus artikel publicerades bemötte Gearbox den i ett uttalande som var inbakat i den. Man sa ungefär samma sak som Babin: att man har det generösaste bonussystemet bland AAA-utvecklare, att det gett de anställda över 100 miljoner dollar i bonus genom åren och att man börjat betala ut bonusar för Borderlands 3, och att fler utbetalningar kommer.

Eftersom det saknas uppgifter om hur stor bonus Gearbox lovade och hur stor den som betalas ut är, är det omöjligt att avgöra om de missnöjdas kritik har fog. Men noterbart är att rubriken på Kotakus artikel säger att de anställda "lurats på bonusar", men i texten framgår att bonusarna blir mindre än utlovat – de blir alltså inte helt utan bonusar, vilket rubriken antyder.

Skicka en rättelse
Finns alltid sätt att mygla undan vinst... https://youtu.be/JIoDfWgbVgU Skulle inte alls förvåna mig om tex Gearbox studion i Kanada helt plötsligt hade fått mycket högre "oväntade kostnader" om vinsten varit högre eller dylikt. Att spelutvecklare sen... 21/04 Det kan mycket väl vara så att Borderlands 3 inte sålt så bra och dessutom så kanske det totalt sätt för gearbox inte gått så bra, dvs mycket av intäkter för Borderlands gått för att täcka upp på andra ställen. Men men, det är alltid mycket om Gearbox,... 21/04 Fast det är några saker som är oklara här. Exempelvis den där studion de startade i Kanada, borde inte den utgiften dras från de 60 % som företaget ska ha? Eller menar de att 40 % måste räcka till ett okänt antal fler personer och därför dyker bonusen?... 21/04 Ok, ja det låter ju rätt. Då vet alla som söker jobb där så klart om vad som gäller också. 21/04 Kotaku uppger (https://kotaku.com/sources-despite-huge-sales-borderlands-3-developers-a-1842617645) att Gearbox haft detta system med lägre än branschsnittet-lön och bonus vid vinst sen företaget grundades. Minst ett dussin nuvarande och tidigare anstäl... 21/04 Vet vi det eller förutsätter vi att dom inte hade det? 21/04 Hade de ens ett val? 21/04 Fakta är att de anställda fått mindre i bonus än vad de räknat med, det säger ju både Kotakus källor och Gearbox försvarare. Jag vill inte försvara Kotaku, men om vi ponerar att ett antal anställda hört av sig och är missnöjda med att de fått lägre bonu... 21/04 Det finns kanske en "normal grunlön" (vad det nu är?), men ingen väljer den eftersom då kommer blir dom kraftigt efter när andra får skyhöga bonusar, sedan blir DET ett problem. Nu är problemet att alla dom som valt bonus inte fick så mycket som dom had... 21/04 Det är självklart en nyhet! Det är trots allt Gearbox och Borderlands 3 vi talar om. En snål bonus innebär att något gick fel med spelet efter release. Här har man utnyttjat en osedvanligt billig arbetskraft och ändå blev det inga pengar över när spelet... 21/04