Fungerar verkligen utanpåsittande kalsonger, superkrafter och färgglad spandex i datorspelens magiska värld?

När jag växte upp var Fantomen, Spindelmannen och Stålmannen något av det ballaste man kunde läsa i serietidningsväg. Käckheten var hög och moralkakorna många. Med samma tema lanserar nu City of Heroes/Villains-utvecklarna Cryptic Studios ett nytt massivt onlinespel, Champions Online.

Papper och penna

Utbytt mot mus och tangentbord

Som så många av dagens onlinespel är Champions Online baserat på ett rollspel av den gamla skolan. År 1981 snickrade George MacDonald och Steve Peterson ihop reglerna och upplägget till deras idé som senare blev rollspelet Champions. Champions Online är inte en direkt kopia, naturligtvis har kompromisser gjorts för att underlätta förflyttningen till datorspelens värld.

Storymässigt lär spelet inte vinna något Nobelpris i litteratur. Kort och gott kan man sammanfatta den med att du som spelare tar rollen som en av många superhjältar i kampen mot ondskan, vare sig den representeras av utomjordingar, strålskadade zombier eller galna vetenskapsmän. Du börjar din resa i före detta Detroit, numera kallat Millenium City, där utomjordingar just startat ett anfall mot staden. Den lokala superhjältegrupperingen, The Champions, står för stadens försvar. Nördfaktorn är hög men studerar man litteraturen lite närmare upptäcker man att den är väldigt genomarbetad och djup.

Installation och kontoregistering genomfördes utan några större konstigheter. Väl inne i spelet finns de sedvanliga menyerna för karaktärsskapande och inställningar. När kontroller och grafikinställningar justerats till mitt tycke hoppade jag genast till skapandet av min karaktär. Av alla onlinespel jag testat vågar jag påstå att Champions Online vinner med hästlängder då det gäller valmöjligheter för att modifiera och utrusta karaktärerna. Förutom reglage för ansikts- och kroppsform finns en uppsjö dräkter, masker och hundratals andra attiraljer att utsmycka sitt alter ego med. I sammanhanget kan det vara värt att nämna att utseende och val av kön inte har någon som helst betydelse för din karaktärs egenskaper.

Den andra stora delen i skapelseprocessen är val av så kallat framework, vilket på svenska kan beskrivas som inriktning eller orientering. Totalt kan du välja mellan arton inriktningar som bestämmer vilken typ av superkraft din hjälte kommer att bemästra. Om inte någon av inriktningarna passar kan du modifiera och kombinera dessa hur du vill. Till exempel kan du blanda fritt så din eldkastande räddare i nöden även kan hantera is. Bland de många valmöjligheterna finns elektricitet, eld och övernaturlighet, för att nämna några.

En superhjälte av tusentals

Vad är det som är så "super" om man är som alla andra?

Till en början är det svårt att veta vad man ska inrikta sig på; man är superhjälte redan från start, det är inte något du eftersträvar medan du och din karaktär avancerar i nivå. Turligt nog får du fler krafter ju högre du klättrar på nivåstegen. Jag gillar de så kallade powerhouse och retcon. Det förstnämnda är helt enkelt en zon där du kan träna upp olika krafter eller köpa utrustning. Här kan du även testa dem utförligt innan du bestämmer dig för att acceptera köpet. Personligen hade jag gärna sett riktiga fiender istället för statiska dockor för att testa de olika krafterna, men på det stora hela tycker jag det fungerar okej. Retcon är ett system för att göra retroaktiva ändringar i sin karaktärsuppbyggnad. En bra idé men det är på tok för dyrt.

När du skapat din karaktär och kliver in i spelet lär du märka att det körs på en och samma server, på samma sätt som bland annat Eve Online. En global server må ha sina fördelar men jag förstår inte meningen med en global server när spelet är så kraftigt instanserat.

Föregående Nästa
Polarn har döpt och gjort sin Nemesis till Linda Rosing.... :/ Inte ens i spelvärlden slipper man henne... 22/09 Haha nej det är lugnt jag har två exemplar själv =P 21/09 Jag håller med dig fullständigt. Visst finns det lyckade exempel på instansifierade världar också - se W:AoR t.ex. Men helt sömlöst såsom i WoW är vad jag personligen föredrar. Nåväl, det är inte alldeles sömlöst heller förstås - Kalimdor, Eastern Kingd... 21/09 Jag kan helt enkelt inte komma över barriären som tungt instansierade spel innehåller. den största charmen för mig är ju att springa in i folk lite här och var, vem vet vad som kan hända liksom. Men för de som gillar detta system verkar det ju vara gans... 21/09 Jag noterade att du hade Champions Online på önskelistan. Om du ännu inte köpt det kan du få köpa min kopia, jag har som sagt inte funnit vad jag sökte i detta spel. :) 21/09 Målet är väl att ha kul? Ibland kan det kan vara kortsiktigt som i exempelvis Space invaders och Pong eller väldigt lång siktigt som i Baldurs Gate. Vad som gör något kul är väldigt subjektivt. Att communityn är mogen och trivsam kan räcka, för vissa... 21/09 *suck*... 20/09 jag tycker inte ens det borde få kallas ett mmo, det är helt trasigt så mycket instanser det består av. Utvecklingen borde gå frammåt och inte bakåt 20/09 Får nog hålla med phobos där. Man märker att arena pvp känns en aning obalanserat vissa powers är ju mer eller mindre odödliga . och som det är nu spelar ingen roll att du får samma lvl som alla andra ifall du är lägre lvl när du joinar pvp arena , du... 20/09 En bra ide. Hoppas de rättar till bristerna. 20/09
Skicka en rättelse