Framtiden är en dyster, men rolig, lekplats. Joakim Kilman har besökt en dystopi med tamt budskap och underhållande gameplay.

Science fiction är ett utmärkt verktyg för att berätta om både existentiella, politiska och sociala spörsmål på fantasifulla och spännande vis. Eller för gammal hederlig spänning, förstås. Särskilt deprimerande, regnvåta framtidsdystopier tycks vi aldrig riktigt få nog av.

Efter händelserna i förra spelet, #Deus Ex: Human Revolution, har Adam Jensen börjat på ny kula och är numera en del av en specialstyrka inom Interpol, som bekämpar terrorism. Samtidigt jobbar han också i hemlighet för Juggernaut-kollektivet – ett nätverk som i hemlighet bekämpar Illuiminatis korruption.

I spelets inledning går ett uppdrag väldigt fel. Jensen överlever blodbadet, men befinner sig plötsligt i ett prekärt läge. Myndigheterna skyller på en grupp som kämpar för augmenterades rättigheter, och Jensen skickas in för att undersöka. Snart inser han att något stort är i görningen.

Riktigt roliga strider när Adam Jensen bråkar med meningsmotståndare.

Deus Ex-spelen har alltid intresserat sig för gränserna mellan människa och maskin, och vad mekaniska implantat skulle kunna resultera i för politiska konsekvenser. I #Deus Ex: Mankind Divided fortsätter #Eidos Montreal på den inslagna banan, men det är inte alls ett så politiskt sprängkraftigt spel som förhandspratet kanske skvallrat om. Det är tvärtom riktigt tamt på den punkten. Som tur är briljerar spelet på andra plan.

[center]Ingen politisk sprängkraft[/center]

På sätt och vis är det nästan tacksamt att Mankind Divided inte försöker sig på att säga så mycket om politiskt sprängkraftiga ämnen, med tanke på att reklamkampanjerna bland annat har slängt sig med billiga referenser till apartheid och black lives matter-rörelsen. Just den sortens övertydliga, missriktade och predikande allegorier kan lätt sänka en science fiction-värld och reducera den till en genomskinlig kuliss. Men visst är det synd att spelet i slutänden inte har något att säga om de i grund och botten engagerande och komplicerade teman det tar upp, från post-humanism till fördomar och polisbrutalitet.

Elaka polisen 2.0.

Efter händelserna i Human Revolution är mänskligheten delad i två läger, där människor med mekaniska implantat är fruktade och avskydda av resten av befolkningen. Av och till stannas du upp av poliser vid kontrollpunkter. De agerar hotfullt och visar gärna upp sin avsky för dig och andra så kallade augmenteds (människor med mekaniska implantat). Men det vidareutvecklas inte på ett meningsfullt vis. Det finns en intressant konflikt att utforska här, där de med implantat närmast ses som artförrädare och bland annat skapar obalans i konkurrensen på arbetsmarknaden. Men den här konflikten, och striden om vad mänskligheten är eller bör vara nämns som hastigast mest i förbifarten. Det enda som egentligen går att utröna av spelets narrativ är självklarheter som att förtryck, hat och våld inte är vidare trevligt.

Föregående Nästa
Spelet är precis som förra Deus Ex, springar man bara in i försöker skjuta ner allt och alla så lever man inte länge. Med eller utan massa praxis så måste man planera lite vad man gör. Tjänar man bra med pengar så kommer en del att lägga några euro hit... 01/09 Jag tycker båda har en stark poäng då man självklart inte måste betala för några mikrotransaktioner om man inte vill men problemet är många gånger att spel med köp desginats för att spelarna gärna ska behöva göra köpa för att det blir för svårt eller... 30/08 Jag har redan röstat med min plånbok. Hur som helst, min poäng var att oavsett vad man tycker om detta så är det fortfarande något kontroversiellt som verkligen borde ha nämnts i recensionen. 27/08 Givet köp! 27/08 Fortfarande ett val, och det är det viktiga. Man kan dessutom ladda ner olika trainers om man nu vill verkligen fuska. Folk klagar också på att tidningar har massa skräphistorier, ren skvaller, men de finns till p.g.a. att folk faktiskt läser dem. Vill... 27/08 Att mer eller mindre sälja fusk i ett fullprisspel för riktiga pengar är inte samma sak som DLC, nej. En bättre jämförelse är om du varit tvungen att betala för att använda 'iddqd' och 'idkfa' i Doom och sen behöva köpa tillgång till dem igen efter att... 27/08 Fungerar precis som season pass, dlc och mycket annat. Helt frivilligt. Hade jag inte läst om det så hade jag knappast lagt märke till det ens, finns inget som helst behov att använda sig av det. 27/08 Ok? Så för att du inte använt det så finns det inte? Eller vad försöker du egentligen säga? Mikrotransaktioner i singleplayer, och då särskilt för ett fullprisspel som detta är (milt sagt) ganska kontroversiellt. Att då inte öht nämna det i en recension... 26/08 Fullt av? Jag har inte använt det ett endast gång. 26/08 För mig funkade spelet hyfsat i prologen, men sedan gick det snabbt utför. Jag har blivit tvungen att sänka grafiken till lägsta möjliga för att kunna slippa den brutalt dåliga prestandan, men trots det får jag droppar ner till 35 på vissa ställen. Dett... 26/08
Skicka en rättelse