Sponsrat innehåll: Testpilot

FZ:s testpiloter är medlemmar som på egen hand testar nya produkter i datorvärlden. Denna testpilot arrangeras av FZ på uppdrag av Corsair som betalar för publiceringen. Uppdragsgivaren har inget inflytande över innehållet och testpiloten är helt fri att dra egna slutsatser.

Inledning

Corsair är en tillverkare av entusiastdelar till främst PC. Men sedan 2014 har de en separat produktserie för gamingprylar till alla plattformar. Jag har fått förmånen att prova deras senaste headset i HS-serien som är riktad till Xbox One och Series X/S.

När jag, NuZ, var en liten parvel spelade min far – som enklast kan beskrivas som "Audiofil" – musik i vårat vardagsrum. Han nästan meditativt lyssnade på musiken som spelades upp ur de alldeles för dyra högtalarna och förklarade något för mig som följt mig genom livet varenda gång jag ska köpa nya tillbehör för ljud.

"NuZ! Musik och ljud ska inte bara höras, Det ska kännas"

Utvecklare kan ägna veckor åt bara ett specifikt ljud i ett spel eller film, som till exempel fotsteg, de metalliska ljud som är vid omladdning i spel och så vidare. Dessa ljud gör att vi kan känna och svepas in i den värld de stolt vill presentera för oss. För att då verkligen känna musiken eller ljudet så måste man höra varenda ton de skapat med omsorg klart och tydligt. Det gör man med HS75 kan jag lova och det mycket tack vare den grymma ljudkvaliteten och Dolby Atmos.

Dolby Atmos måste upplevas för att verkligen förstå hur bra det är

Det kan beskrivas enklast såhär. I ett vanligt surround-system presenteras ljudet endast horisontellt. Det Dolby Atmos gör är att ljudet presenteras atmosfäriskt, inte bara horisontellt utan alltså helt i 3D. Det är en otrolig skillnad på ljudet i spel och film som stödjer detta.

Om testpiloten

Välkommen till FZ:s testpiloter!

FZ:s testpiloter är recensioner av och för medlemmarna. Erfarna entusiaster från forumet får tillfälle att på egen hand provköra de senaste produkterna i gamingvärlden. Trevlig läsning och glöm för all del inte att kommentera!

Testpilot: Johnny Sollien-Tillman

  • Användarnamn: @NuZ

  • Registrerad: 2013

  • Plats: Uppsala

  • Specialitet: Konsoler, tillbehör och Speedrunning

Johnny eller @Nuz är en trogen FZ-medlem och riktig spelnörd från Uppsala. Intresset för spel i allmänhet och konsoler i synnerhet började redan på 1990-talet med Super NES. Hans ständigt växande spelbibliotek inbegriper nu så gott som alla moderna spelkonsoler, där senaste generationens Xbox är vad som surrar mest.

Därutöver spelar Johnny en hel del PC-spel och har tillbringat tusentals timmar i titlar som Arma, Dota och Quake. Han motionerar fingertopparna med speedrunning i bland annat Demon's Souls, Resident Evil och som grädde på moset var han länge även världsrekordhållare i Pewdiepie: Legend of the Brofist.

Läs mer om FZ:s testpiloter

Flertalet spel till Xbox och filmer på streamingtjänsten Netflix stödjer i skrivande stund Dolby Atmos. Det här är ett headset i toppklass för en helt rimlig peng och jag ska förklara närmare varför jag tycker så i denna testpilot.

Så... följ med mig i min resa som testpilot och läs varför jag nu aldrig kommer återvända till vanligt 5.1-ljud och varför Corsair träffade mitt i prick med sitt HS75 Xbox Wireless.

Förpackning

Headsetets förpackning är i samma kartongmaterial som många andra gaming-tillbehör man köper. Inget speciellt och inte dåligt på något sett. I kartongen finner man headsetet fint förpackat och fastklämd i en bygel av plast. Den löstagbara mikrofonen med tillhörande tygmuff ligger fint i en egen påse, samma med instruktionsbok och USB Type-C-laddkabel. Enkelt, snyggt och stilrent förpackat utan lösa delar som skramlar.

Specifikationer

Räckvidd

Upp till 9 m

Batteritid

Upp till 20 h

Drivenheter

Custom 50 mm Neodymmagneter

Frekvensomfång

20 Hz – 20 kHz

Impedans

32 Ohm@1 kHz

Laddtid

ca 1 h

Vikt

330 g

Tester och upplevelser

Passform

Headsetet har en bygel i aluminium, vilket ger en premium-känsla då det verkligen känns stabilt och hållbart. Nackdelen för mig med lite större huvudomfång är att headsetet sitter lite för hårt runt huvudet som ger en svag känsla av obehag efter några timmar. Det går att anpassa detta genom att försiktigt böja bygeln utåt.

Kåporna har stegvis justering och minnesskum som sitter bekvämt över öronen.
Men i dessa finns en "klack" som jag inte har hittat någon som helst funktion för på nätet eller i instruktionsboken. Den klacken kommer vara i vägen om du bär smycken i öronen och min bättre hälft bekräftade detta. Jag misstänker klacken är till för att man ska ha headsetet rakt på huvudet så 3D-ljudet blir optimalt.

På vänster sida sitter volymreglage, mute knapp och kontakten för mikrofonen. På höger finns power-knappen och ett reglage för spelljud kontra chattljud så det går att reglera detta sömlöst under tiden du spelar utan att behöva göra det i Xbox-guiden.

Uppstart

Headsetet använder Microsoft Wireless för kommunikation så inget annat tillbehör behövs för att koppla till ditt Xbox. Man startar headsetet genom att trycka ner power-knappen tre sekunder och en liten melodi spelas upp. Inget krångel alls och står tydligt i instruktionsboken hur man gör.

För att sedan koppla headsetet till din konsol, trycker du ner par-knappen på din konsol så Xbox lampan börjar blinka (samma som du använder när du kopplar handkontroller till konsolen). Sedan trycker du ner power-knappen på headsetet i 10 sekunder och headsetets lilla vita indikationslampa börjar blinka. Det tar några sekunder och headsetet kommer sedan vara kopplat med ditt Xbox. En tydlig indikationsruta dyker sedan upp på din skärm.

För att sedan aktivera Atmos-stödet behöver du ladda hem Dolby Atmos-mjukvaran på ditt Xbox. Den finns i butiken och inte svårt alls att finna, jag sökte bara på Dolby. När du sedan startar mjukvaran aktiveras stödet direkt och utan några som helst problem.
Du behöver inte ändra något i inställningarna på ditt Xbox och detta görs endast en gång.
Upplevde det som mycket smidigt och enkelt och står även det tydligt i instruktionsboken.

I mjukvaran finns olika inställningar gällande ljudet som till exempel olika förinställda EQ-lägen för musik, film, spel och automatiskt. Man kan även skräddarsy upplevelsen med en ganska bra equalizer.

Här finns också det största minuset i helheten. Dolby-mjukvaran är fruktansvärt seg och nästan jobbig att navigera i. Det är självklart inte Corsairs fel att Dolby-mjukvaran som i min mening är fruktansvärt dålig. Men något måste göras åt den. Kortfattat är den enkel och bra för användbara inställningar, men så seg att det blir jobbigt att försöka ändra något.

Ljudkvalitet

HS75, med sina 20 Hz som är infraljud upp till 20 kHz ultraljud, har ett brett och helt okej frekvensomgång som täcker alla ljud som mänskligt öra kan höra. De 50 mm stora elementen med neodymmagneter återger en fantastiskt svindlande bas, diskant och ett dynamiskt omfång. Jag är riktigt imponerad av ljudkvaliteten i headsetet och jag känner verkligen ljudet med ett HS75 över öronen.

Men det som är riktigt bra är Dolby Atmos-stödet. 3D-ljud ger en sådan ökning i inlevelsen i spel och film att jag nu har svårt att gå tillbaka till vanligt ljud. Jag testade stödet i spelen Modern Warfare, Gears 5 och Forza Horizon 4. Tyvärr är det svårt att beskriva upplevelsen av 3D-ljud enkelt i text.

I spelläget Warzone i Modern Warfare så kommer du höra vart dina mot och medspelare befinner sig. Inte bara ungefär utan exakt. Det gav en sådan inlevelse i spelet att det kändes som jag var där. Fotsteg, kulor som viner förbi över huvudet och rörelser i omgivningen upplevs som naturliga och verkliga. Jag blev mycket imponerad av det. Samma sak i Gears 5 och Forza. Hela ljudbilden blev mycket tydlig och är som ett surroundljud på steroider.

I film med Atmos-stöd, upplevde jag det på samma sett. Om man gillar surroundljud kommer man älska Dolby Atmos och Corsair HS75 ger verkligen Atmos en ärlig presentation. Jag upplevde det enkelt att sortera filmer och serier på Netflix med Atmos-stöd.

Mikrofonen

Det finns inte så mycket att säga om mikrofonen. Den gör sitt jobb och ger ett tydlig och bra ljud när man pratar i gruppchatt. Den fångar inte upp mycket av det vi inte vill ha med som bakgrundsbrus, lekande barn och andra ljud som kan störa.

Mikrofonen är böjbar så lätt att justera till en bra placering och löstagbar med ett enkelt handgrepp, om du inte skulle behöva den vid något tillfälle. Med i förpackningen kommer även en liten muff så den skyddas mot störande andningsljud och flås om man så vill.

Laddning

Efter ett eget test gällande laddning, som jag gjorde genom att använda headsetet tills batteriet tog slut och sedan laddat upp det fullt, uppmätte jag 20 timmar batteritid och den korta laddningstiden på endast 1 timme – helt i enlighet med specifikationerna. Du kommer med andra ord aldrig behöva känna dig begränsad av trådlösheten.

Slutsats

Corsair HS75 är ett av de bästa headset för spel som jag provat för konsol. Med skön, dock något hård passform runt huvudet. Men med en gedigen känsla för kvaliteten samt dess låga vikt ger Corsair HS75 oss en premiumkänsla, helt utöver det vanliga.

Det som verkligen står ut är självklart ljudkvaliteten i headsetet och med Dolby Atmos-stödet har det gett mig den häftigaste spel- och filmupplevelsen hittills. 3D-ljud är det bästa enligt mig i next-gen utöver SSD, det ska bli otroligt intressant att se framtida tester med Atmos mot till exempel Tempest.

Värt att tänka på är att HS75 använder Microsoft Wireless som kommunikation mellan headset och Xbox-konsolen. Det finns inget stöd för bluetooth, så om man vill koppla dessa till PC så behöver man Microsofts "dongel" för Microsoft Wireless.

Mjukvaran som används på Xbox för att aktivera Dolby-licensen och stödet är dock under all kritik. När jag försökte navigera mellan de olika fönsterna i programvaran så tog det 3 till 4 sekunder att bara byta fönster. Det gick snabbt att byta mellan de olika EQ-lägena dock. Jag hoppas detta uppdateras och blir bättre när Xbox Series X/S släpps.

Framtiden är 3D-ljud och Corsair HS75 XB Wireless med Dolby Atmos ger verkligen en bra presentation av det.