Överlevnadsspelet #Dayz är en saftig framgångssaga. Den lilla #Arma II-modden fick ett så stort genomslag att #Bohemia Interactive beslutade att utveckla ett stand alone-spel. Ett spel som trots ständig early access-etikett sålt nästan 3 miljoner exemplar, berättar producenten Brian Hicks i en intervju med pcgamesn.

Hicks förklarar att Dayz har en närmast obefintlig marknadsföringsbudget, vilket gör försäljningssiffrorna ännu mer imponerande. Enligt Hicks är nyckeln till framgången istället spelarnas egna upplevelser, Twitch och Youtube.

– Eftersom vi har en marknadsföringsbudget på ungefär 0 dollar så består marknadsföringen av att jag och Dean ger oss ut på evenemang och pratar med kunderna. Jag skulle säga att Youtube och Twitch är hela anledningen till Dayz framgång.

– Det låter som säljsnack, men du kan inte designa det här. Du kan inte tvinga fram den typ av gameplay du får när du placerar 50 personer i Chernarus och ger dem verktygen att göra vad fan de vill.

Att det springer runt digitala psykopater och mördar folk till höger och vänster bidrar också till en positiv upplevelse, även om det kanske inte verkar så när du sitter där med handfängsel och lämnats att dö. Risken att förlora allt ger det hela en sällsynt nerv som uppskattas av spelare och streamare, enligt Hicks.