Visst. Du kan äta en underbart nötig Ibericoskinka med ketchup och pulvermos. Och du kan spela flygsimmar med mus och tangentbord. Båda går, och båda är förstås okej så länge du är nöjd. Men du kommer inte ifrån att det är resursslöseri. Lufttorkade spanska svartfotsgrisar trivs bättre i sällskap med bröd, olivolja och goda tomater. Och din flygsim blir roligare med vettiga kontroller.

Därför är flygratten Honeycomb Alpha ett förträffligt sällskap till Microsoft Flight Simulator. Med lagom komplexitet och hög kvalitetskänsla stärker den illusionen av att faktiskt kontrollera ett flygplan. En fenomenal yoke, även om den inte täcker alla pilotens behov. Och då kommer deras nya gasreglage Bravo Throttle Quadrant som en skänk till ovan.

Gasreglage, klaffar, trim-hjul och autopilot gör livet som pilot enklare. (Eller..?)

Flaps-reglage för allmänflyg, och sju omärkta knappar för valfri funktion till vänster om den.

Du sätter de spakar du vill ha på de sex axlarna, sen ställer du in vad de gör i spelet.

Landställ nere, visar lampan. Autopiloten bor i den övre panelen.

Det är en enhet med gasreglage och en flock knappar för ofta förekommande pilotsaker som trim och autopilot. Fler reglage och långt större valfrihet än alternativen, både de billiga och de dyra. Den har samma designspråk, fäste och prislapp som Alphan, och på samma sätt mutar den in en marknadsposition där konkurrensen är svag.

"Enheten passar allt från enkla små maskiner från Cessna och Piper till komplexa trafikflygplan"

Bravo har sex analoga spakar, vars motstånd justeras med ett vred på sidan. Spakarna har den trevliga egenskapen att de är utbytbara, så enheten passar allt från enkla små maskiner från Cessna och Piper till komplexa trafikflygplan. Det medföljer två uppsättningar spakar - en för allmänflyg (eller general aviation), en för trafikflyg - och det tar bara sekunder att byta till den uppsättning stunden kräver. Fint också att trafikflygsspakarna har thrust reversers, reglage som får motorernas jetström att bromsa planet vid landning. Samtliga axlar har dessutom ett stoppsteg någon centimeter ovanför bottenläget, så att du får ytterligare konfigurationsmöjighet när du drar ner dem så långt det går. Den med dragning åt det europeiska kan gotta sig åt att Airbus-specifika gasreglage är på gång, men de kostar 70 euro (drygt 700 kronor). De trafikflygsspakar som följer med påminner en del om Boeings.

Redo för fyrmotorigt jetflyg.

Med enklare plan räcker tre, två eller till och med en spak.

Utöver gasspakarna finns trimhjul, spakar för landställ och klaffar, varningslampor, en sektion enbart för autopiloten samt sju omärkta vippbrytare. Beroende på spel kan deras default-funktion variera, och det är lämpligt att knyta dem till funktioner du ofta vill ha smidigt tillgängligt. Du kan behöva rota i spelets inställningar för att ställa in så att saker gör det du vill, framförallt de analoga reglagen som ju gör lite olika saker beroende på farkost. I en liten Piper Cub Crafter X kan det räcka med två av axlarna, medan den komplexa 747:an slukar samtliga. Men trim-hjulet är välkommet i alla plan, det är gott för inlevelsen att räta upp en dykande nos med ett par rediga snurr. Och den känslan lever faktiskt kvar efter insikten att hjulet i själva verket bara triggar ett av två val: nos upp eller nos ner.

"Du kan behöva rota i spelets inställningar för att ställa in så att saker gör det du vill"

Officiellt stöds Microsoft Flight Simulator, X-Plane 11 och Prepar3D. Du gör klokt i att skapa specifika profiler för olika flygtplanstyper, så du slipper konfigurera allt varje gång du byter. Det är lite pyssligt, men det finns videoguider om du är osäker på settings för reverserare, mixture och andra häxkonster. I MS Flight Sim görs alla Bravo-inställningar direkt i spelet. Men spelet har en del buggar med Bravo: andra axeln funkar inte default, autopiloten trilskas och led-lamporna går inte igång. Även här är videoguider en enkel lösning, t.ex. dessa.

För X-Plane och P3D används programmet Honeycomb Configurator (som märkligt nog görs av Aerosoft, inte Honeycomb) för åtminstone mer avancerade ingrepp i de olika kontrollerna. Programmet är kraftfullt med mängder av funktioner, men som icke programmeringsintresserad drar jag mig för att ge mig på det. Men en torr video av en lika torr tysk ger handledning om du så vill. Det är en aning rörigt att Bravo konfigureras på olika sätt i olika spel, men det kan förstås vara spelmakarnas fel och ligga utanför Honeycombs kontroll.

Bravo fästs likadant som Alpha: en bottenplatta som klibbar fast mot bordet...

... eller skruvas fast. Sen sätts enheten på metallpluppen.

Bravo har samma sorts fäste som Alpha, det vill säga att huvuddelen skruvas fast på en fästplatta i botten. Den är klistrig och kan tryckas fast på släta ytor, och om den fäster bra behövs inget mer - inget skruvande. Men vill du vara säker skruvar du fast den med två rejäla metallklämmor. Jag rycker mindre i Bravo än i Alpha-yoken, därför räcker klisterfästet bättre. Men, Bravo är framtung och har ett par gånger varit på väg ner i golvet av egen kraft. Och eftersom trim-hjulet går ner en bit under underdelen kan den inte skjutas in på bordet så långt, så jag rekommenderar varmt att skruvfästa den.

Rekommenderar Bravo gör jag också. Helhjärtat, för Honeycomb har än en gång tagit fram en produkt som ger mycket funktion och kvalitet för pengarna. Den täcker in grundbehoven för allt från okomplicerade små propellerplan till fyrmotoriga jättar i chartertjänst, och den gör det med intakt äkthetskänsla till överkomligt pris.

Bravo har varit slut i lager ända sen lanseringen i slutet av förra året, och även om den globala komponentbristen spelar in kan jag mycket lätt föreställa mig att många hemmaflygare snappat upp hur bra den är. Så ställ dig i kön, kapten.

Test – Honeycomb Alpha Yoke

Honeycomb Bravo Throttle Quadrant
5
Mästerligt
+
Massa nyttiga funktioner
+
Flexibel och heltäckande
+
Autopiloten är varmt välkommen
+
Ger pilotkänsla utan att ruinera dig
-
Spakarna känns lite plastiga
-
Framtung
Det här betyder betygen på FZ

Fakta - Honeycomb Bravo Throttle Quadrant

  • 6 analoga axlar

  • Panel med 7 tvåvägs-knappar och 14 varningslampor

  • Klaffreglage

  • Trimhjul

  • Autopilot-panel med bakgrundsbelysta knappar

  • Landställ-spak med bakgrundsbelyst information

  • 6 analoga axlar med ställbart motstånd

  • 2 uppsättningar spakar för gas, klaffar, luftbroms, reverserare m.m.

  • Stöd för MS Flight Simulator, X-Plane 11, Prepar3D

  • Funkar på pc och Mac

  • Anslutning: USB-C

  • Cirkapris: 3 200 kr (249 dollar från Honeycomb)