Tajmingen för avslöjandet av Diablo Immortal för tre år sedan blev – milt sagt – olycklig. Folket ville ha ett Diablo IV, folket fick ett mobilt free-to-play-spel. Sedan dess har Diablo IV avtäckts, och när vi tog tempen i fjol sa en dryg tredjedel av FZ-läsarna att man i alla fall skulle ge Diablo Immortal en chans. Dessvärre får den här skjutas upp ett litet tag, då spelet försenats till 2022.

Teamet säger att spelet "planeras att släppas under första halvan av 2022". Detta ger dem möjligheten till "tydliga" förbättringar. Feedback efter alfan ska ha gjort utvecklarna medvetna saker som behöver bli "mer tillgängliga" och "mer engagerande". Kontrollstöd kommer också.

Diablo Immortal utveckals av både Blizzard och Netease, och redan i början av 2019 sa Netease-vd:n Yang Zhaoxuan att spelet "i princip var klart". Alltså, bara några månader efter avslöjandet. Release 2019 kändes rimlig, men så blev det definitivt inte. Nu är det alltså 2022 som gäller.