Ghost Recon förenklas och anpassas till samtidens shooters. Men är detta nödvändigtvis något dåligt? Vi spelar Future Soldier där delad glädje mycket väl kan innebära kvadrupel glädje.

I #Ghost Recon: Future Soldier är tempot mer uppskruvat än tidigare, soldaterna ilar kvickt mellan skydden och banorna är mer linjära. Lagkänslan och det verklighetstrogna tänket är däremot intakt, även om man den här gången får tillbaka energi automatiskt genom att ligga lågt ett tag.

En man introduceras för oss journalister under presentationen; Patrik Hulterström, tidigare attackdykare och prickskytt med erfarenheter från Kosovo, numera lärare vid försvarshögskolan. Han har egentligen ingenting med spelet att göra, istället ska han berätta om verkligheten bakom spelet.

Trots framtidstemat strävar Ubisoft efter att likna nutidens krig.

Fiktiva krig och verklighetens diton möts på några enstaka punkter. Patrik berättar om hur eldstridsövningar verkligen kan kännas som ett spel – med en distinkt skillnad.

– I spel kan man få ut spänningen och lagandan ur en krigssituation utan att behöva kissa ner sin våtdräkt för att man inte får röra sig ur fläcken.

Realistisk futurism

Ghost Recon har alltid haft ena foten i verkligheten och andra foten ett halvt steg in i framtiden. Soldaterna bär på utrustning som fortfarande är under utveckling och det är kreatörernas egna visioner av hur dessa saker fungerar som vi får ta del av och spela med.

– Tänk dig röntgenapparaterna på flygplatser. Miniatyrversioner av dem används av militären idag för att enkelt scanna av fordon för att se vad de innehåller. Hur kan de se ut ett par år in i framtiden? Då kanske de bara är en lins som hålls framför ditt öga, berättar Roman Campos-Oriola, lead game designer på #Ubisoft Paris.

Upp till fyra sugna soldater kan spela med varandra.

Detta är tankesättet utvecklaren går efter, det vill säga, att den här typen av utrustning snart skulle kunna existera. Denna strävan efter att kombinera realism och framtid blir bara tydligare ju mer jag får höra om spelet.

– Även om spelet heter Future Soldier försöker vi göra det så realistiskt som möjligt.

Det första samarbetsläget vi får testa är Guerrilla Mode, vilket är som det klassiska hoard-läget men med en twist. Som introduktion hålls en lång utläggning om hur Navy Seals jagat talibaner i Afghanistan. De intar ett område, jagar ut civilbefolkningen och på så vis låter soldaterna istället talibanerna komma till dem. Guerrilla Mode är alltså inspirerat av verklig taktik. Fyra spelare kan samarbeta.

Matchens första våg börjar med att vi intar ett territorium, så kallat hq. Gör man det utan att bli upptäckt får man bonuspoäng. De nio kommande fiendevågorna handlar sedan om att låta det området vara fritt från fiender, för håller de området i mer än 20 sekunder är spelet över.

Guerilla inspireras av verklighetens Navy Seals duster med talibaner.

När (eller om) du överlevt tio vågor är det dags att ta över ett nytt hq och i sin tur försvara det i ytterligare nio vågor. Detta medan fienderna blir både fler och starkare för varje våg. Håller man sig vid liv under flera vågor i sträck låser man upp wave streaks som kan användas vid behov, dessa ger fördelar som fjärrstyrda missiler och kortvarig osynlighet. Mellan varje våg finns det tid också att byta vapen och fylla på ammunition.

Att samarbeta tätt med mänskliga spelare är alltid roligt, så även här. Fienderna sprider ut sig snabbt och är aggressiva. Kontrollen är direkt och kvick, att slänga sig mellan skydden fungerar smidigt.

Föregående Nästa
Lirar järnet just nu, hur kul som helst, speciellt co-op. Skönt actionlir med bra story och jävligt bra kontrollkänsla. 20/05 Ja jag vet inte, men tråkigt är det. Jag lirade första ghost recon, det allra första, väldigt mycket, sen kom advanced warfighter och redan då hade det gått överstyr. Men nu... har du sett trailern när dom fäller upp antitank missiler ur axlarna på sina... 27/03 +1 Hur kan man bara sabba en spelserie så här hårt och fortfarande hålla masken? Jag menar det borde vara uppenbart för var och en att dom trollar... 23/03 Inte jag heller men jag hoppas verkligen på att detta projekt blir av för jag hade då inte sagt nej till ett nytt Swat 4 eller Raven Shield http://www.kickstarter.com/projects/355932838/crowdsourced-hardcore-tactical-shooter?ref=live. 23/03 Om det någong gång kommer att släppas en bra taktisk shooter (igen) med ett bra planeringsläge så kommer jag att bli glad. Dock så har jag inga större förhoppningar om detta. 23/03 Känns å ser lite för 2006 ut för mig .. skulle det släppts då så skulle det säkert varit awesome .. men nu känns det mest som COD.. bleeh.. 23/03 Har inte spelat de tidigare delarna i Rainbow Six speciellt mycket men jag tyckte Raven Shield var ett av de bästa taktiska FPS jag spelat. Man hade iaf avsevärt mycket bättre kontroll och kunde planera mer än i senare delar, efter Lockdown så märktes... 22/03 Nej tack, tror betydligt mer på Christian Allen, Ubisoft har helt gått ifrån vad som gjorde dessa spel bra. Christian Allen däremot verkar vilja ge oss de gamla spelen tillbaks, spel där det var vi som spelare som avgjorde vart vi skulle gå och hur vi... 22/03 Jo... ubisoft har knappast blivit bättre med tiden 22/03 Vad förväntar du dig? Det är ju Ubisoft. 22/03
Skicka en rättelse