Jag var verkligen förväntansfull inför Heist-läget, framför allt då utvecklarna insisterande på att strategi och metodiskt lagarbete var nödvändiga. Heist tar formen av ett bankrån där rånarlaget ska försöka öppna ett bankvalv, stjäla ett antal värdeväskor och sedan försöka ta de till en väntande helikopter. Polisen ska försöka stoppa dem genom att ta tillbaka väskorna till valvet. Låter strålande men i praktiken kände jag inte av mycket av den där påstådda taktiska nerven.

Problemet ligger främst i att bägge lagen är identiska. Oavsett om du spelar som rånare eller lagens långa arm har du nästan exakt samma vapen, tillbehör och taktiska möjligheter till ditt förfogande. Läget tycks som gjort för ett mer assymetriskt upplägg där rånarna tvingas samarbeta för att överlista ett motståndarlag med överlägsen tillgång till vapen. Istället glömde jag flera gånger rentav vilket lag jag spelade i.

Definitivt fel dag att köra motorcykel.

Utvecklarna talar om strategiska möjligheter men det kändes som att ”skjut alla i andra laget innan de skjuter dig” fungerade utmärkt. I grunden är det en hetsjakt för att se vilket lag som först når valvet och kan kontrollera korridoren utanför med hagelgevär och granater. Om det enklaste tillvägagångssättet fungerar bäst finns det ingen anledning att tänka djupare.

Conquest är Conquest

Sist ut var Conquest-läget som liksom måste vara med i om det står Battlefield på omslaget. Vad vill du att jag ska säga egentligen? Det är Conquest. Har du spelat Conquest förut? Då vet du ganska väl hur Conquest i Hardline känns att spela.

Gameplay från spelläget Heist. Se mer från Battlefield Hardline på FZ:s Youtube-kanal FZplay.

Efter en eftermiddag med Battlefield Hardline-betan kunde jag inte hjälpa att känna mig lite besviken. Som spelet såldes fick jag intrycket att det skulle erbjuda en storskalig version av att leka ”tjuv och polis”, men spelet känns inte särskilt annorlunda från den vanliga Battlefield-formeln. När man i princip är en soldat i två identiska, fullt utrustade arméer sånär som på ens karaktärs klädsel känns det som att grundkonceptets potential går förlorad.

Samtidigt är det svårt att argumentera mot att Visceral vet hur man gör underhållande multiplayer. Hantverksmässigt är Hardline toppklass, med vapen som känns perfekta, lysande ljuddesign och med finns tusentals kombinationer av pickadoller, tillbehör och utrustning att leka med. Jag kan bara inte komma ifrån att Battlefield Hardline har potential att ta ett större steg ifrån sina rötter och göra något mer nyskapande. Redan imorgon kan du testa själv då betan öppnas för allmänheten.