I jämförelse med Street Fighter IV bleknade Dead or Alive. Men i ett sammanhang av portabla slagsmål är#dead-or-alive-dimensions|"Dead or Alive: Dimensions" ett stort steg framåt. Först och främst var jag tvungen att testa om skärmuppdateringen skilde sig så värst mycket som befarat mellan 2D och 3D. Jag märkte det knappt. Istället kan vi glädja oss åt seriens första riktiga uppföljare på mer än fem år. Det nya storyläget får pluspoäng enbart på grund av sitt ”over the top”-tänk. Sentimentala dialoger blandas med hisnande action i form av sönderfallande broar och skjutglada helikoptrar. Och då har jag bara beskrivit ett par ögonblick.

[video=6057]

Jag har egentligen bara en enda invändning mot #Pilotwings Resort och det är att jag är heligt trött på Wuhu Island. Ön var ett kul inslag i #Wii Sports Resort och gav spelet en röd tråd, den fungerade som igenkänningsmoment i #Wii Fit Plus men en tredje gång känns aningens desperat. Att flyga handlar om att vidga sina horisonter och upptäcka nya platser. Jag kan mitt Wuhu Island vid det här laget. Men bortsett från den lilla detaljen – som i ärlighetens namn inte känns så liten – är Pilotwings koncept som gjort för 3DS. Varning utfärdas för svindlande höjder.

För mig var detta först. Vad som än händer kommer #Asphalt 3D att vara mitt första möte med äkta 3D utan lustiga solglasögon vilande på nästippen. Men utöver denna blödiga faktor ser spelet inte ut mer än som helt okej arkadracing. De hisnande stunthoppen kommer till sin rätta på konsolen och fartkänslan sitter där den ska. Kontrollen känns å andra sidan tillrättalagd, i den mening att det är svårt att köra av vägen ens om du försöker.

[video=6982]

Efter fadäsen med Capcoms zombiejakt blev jag skeptisk till om tredimensionella äventyr ens gick att kontrollera på det bärbara pekdonet. Men två sekunder in i Links nygamla äventyr försvann orosmolnen. Dekuträdet har ett imponerande djup, kontrollen är omdelbar och ytan skvallrar om att detta är så mycket mer än en trött portning. Gick ni miste om originalet från 1998 väntar ett tidslöst äventyr. För oss andra blir det ett kärt återseende och ett vackert löfte om vilka nya äventyr Nintendo kan bjuda oss på i framtiden.

--

Detta var en liten inblick i en bärbar framtid som snart är över oss. Om det var allt? Självklart inte. Innan året är slut får vi se nya inkarnationer av Resident Evil, Assassin's Creed, Kingdom Hearts, Mario Kart och många andra. Dessutom kommer vi att få se fler 3D-remakes i stil med Ocarina of Time. Och vad sägs om Metal Gear Solid 3: Snake Eater 3D och Star Fox 64 3D? Framtiden är ljus, tredimensionell och stavas Nintendo.