Allt slags dataspelande växer så det knakar. Farhågorna om att Playstation 4 och Xbox one inte skulle sälja för att konsoleran var över har visat sig vara en myt. De säljer som smör, vilket inte hindrar att Steam med sin datorspelsförsäljning också växer så det knakar. Samtidigt som spelförsäljningen och omsättningen från köp inne i spel också skjutit i höjden.

Inget verkar stå i konflikt med något annat. Det är bara en subkultur och ett subnöje som äntligen skjuter i höjden, ett spelande som till sist blir vad det alltid borde ha varit: En nöjes- och kulturform som alla kan njuta av!

Nintendo Wii lyckades med konststycket att charma många målgrupper och sålde just därför skitbra

Till på köpet ger allt detta förutsättningar för den explosion av spel vi ser just nu; det är ju ingen hejd på kreativiteten hos spelutvecklarna - och det beror i sin tur på att många fler spelar och köper spel. Det finns publik även för smala spelidéer, och till synes vågade och udda koncept kan bli storsäljare på ett sätt som i princip var omöjligt för bara sex, sju år sedan.

En ny generation gamers

Mest av allt växer mobilspelandet. Det är inte konstigt. Vad mobiler och paddor gjort för spelandet är ju att de tagit bort så många av de hinder som stod i vägen förr. Nu behöver du inte köpa speldator eller konsol, inte styra spel med handkontroller fullbelamrade med knappar eller genom att ha fingrarna i mystiska vinklar på tangentbordet. Du behöver inte ens betala för spelen. Ladda ner spelet och styr det med dina fingrar - och sätt på och stäng av det precis när du vill.

Det är, mina herrar och damer, en fucking revolution!

"få konsumenter är villiga att betala för spel till mobilen"

Gränserna mellan de olika spelplattformarna är också på väg att luckras upp, både när det gäller spel och oss spelare. Jag har inga problem att växla mellan Playstation 4 och min Iphone eller dator. Allt beror på vilket spel jag vill spela, hur mycket tid jag har och var jag befinner mig. För den som letar finns alla slags spelupplevelser i App Store; om du tycker att det saknas rollspel, smarta pusselspel eller actionspel för den delen, då är det du som inte letat tillräckligt bra. Det finns också gott om spel som inte är free2play om du nu är en stor kritiker mot det; men då krävs det å andra sidan att du också betalar för spelen (vilket för övrigt är det verkliga problemet här; att så få konsumenter är villiga att betala för spel till mobilen, men det är en annan diskussion).

Däremot tror jag inte att min redaktör kommer att göra resan från mobilens enkelhet till spelkonsolens eller speldatorns komplexitet. Jag har svårt att se henne göra den investering i både pengar och träning de skulle krävas för henne att styra ett Civilization eller Fifa. Därmed inte sagt att hon inte skulle njuta av dessa spel; det tror jag hon skulle, och det tror jag hon själv inser. Men vi människor är bekväma av oss och när vi får smak på något som är lite enklare så väljer vi det, varför skulle hon som aldrig tidigare ens hållit i en handkontroll välja det framför en tryckkänslig skärm? Jag har som sagt svårt att de det ske.

Men å andra sidan begriper jag inte heller att det skulle finnas något egenvärde i att mobilspelare på något sätt vinns över till andra plattformar.