FZ pratar med indie-spelsutvecklaren Bertil Hörberg om hans färska old school-plattformare.

Idag släpper indie-spelsutvecklaren Bertil Hörberg #Gunman Clive som nedladdningsbar titel via 3DS. Spelet kan beskrivas som ett old school-plattformsäventyr i Vilda västern-miljö, med ett klassiskt gameplay men desto mer annorlunda grafisk framtoning.

Med 16 banor och fyra bossar tar det en timme eller två att köra igenom och liknar därmed gammaldags actionspel till konsol på mer än ett sätt. Utvecklingen började som en Mega Man-klon som med tiden förvandlades till något mer säreget. Andra klassiker som tjänat som inspiration är bland annat Super Mario Bros., Contra och Castlevania.

– Från början var det inte så mycket till idé, utan jag ville mest göra en generisk Mega Man-klon och fokusera på hantverket utan att bekymra mig allt för mycket om speldesign. Sedan dess har ambitionsnivån kanske ökat lite, men det är fortfarande i grunden ett väldigt traditionellt plattformsspel utan några gimmicks, säger Bertil Hörberg till FZ.

– Jag har spelat lite för många plattformsspel som satsat alldeles för mycket på att vara annorlunda och bara lider av det i slutändan, så det var skönt att skippa alla anspråk på originalitet och bara fokusera på att göra det så bra jag kunde.

Västerntemat och den grafiska designen växte fram efter hand.

– När jag påbörjade projektet var det varken västerntema eller bruna shaders, men efter ett tag började jag känna att spelet saknade identitet och behövde nånting mer för att stå ut bättre. Jag hade gjort lite experiment med skissartade shaders tidigare, men den exakta stilen i Gunman Clive kom lite av en slump. Plötsligt hittade jag nånting som jag rent instinktivt gillade, säger Bertil Hörberg.

Gunman Clive kostar drygt en tjugolapp och finns sedan tidigare släppt via Windows, Mac och mobiltelefoner. En nyhet för 3DS-versionen är två nya spelbara karaktärer. Bertil Hörberg räknar med att nästa spel förmodligen skapas direkt med 3DS i åtanke.

– Det är fortfarande ganska luddigt; just nu lutar det åt någonting smått Zelda-inspirerat. Jag har påbörjat lite experiment men ingenting konkret ännu. Troligtvis blir nästa spel byggt från grunden för 3DS, och eventuella telefonportningar får komma senare.

Andra spel Bertil Hörberg varit med och jobbat på tidigare är bland annat #Bionic Commando Rearmed, #Fret Nice och #Pid. Han har också utvecklat #Helium Boy till Ios och Android.

Skicka en rättelse