Att slita med ett spel under ett års tid för att sedan se det tankas hem illegalt av pirater kan inte vara särskilt kul. Vi som spelare har dock fått använda fantasin för att föreställa oss den vånda spelutvecklarna kämpar med – tills nu.

#Game Dev Tycoon släpptes igår och går ut på att driva en framgångsrik spelstudio. Samtidigt som spelet släpptes för 60 kronor på Windows Store så började utvecklarna Greenheart Games sprida en piratversion via torrent. Den här varianten är samma spel som originalet men med en betydande skillnad: när du kommer en bit in i spelet och fått din spelstudio på fötter börjar konsumenterna piratkopiera dina spel så du går i konkurs.

Så här går det om man spelar utan att betala.

Något som inte uppskattas av piraterna själva.

Hoppa över till officiella bloggen om du vill läsa mer om hur piratkopiering drabbar en liten spelstudio. Om du kommer in vill säga – den här historien har fått stort genomslag och trycket på servrarna är just nu stort.

Det var värst vad bitter man kan vara, bara för att du de facto ("alla" "vet" att det är så) har en poäng betyder inte att du de jure (det måste också kunna formellt bevisas) har det. I så fall kan ju vem som helst hävda att han/hon lägger ut saker på... 01/05 De gjorde verket offentligt tillgängligt när de lade ut det för allmän nedladdning på en publik indexerad tracker, sluta fjanta dig. 01/05 Åhjodå, läs 8§. "Ett verk anses offentliggjort, då det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten." Definiera "lovligen" - de har inte offentligt klargjort något i stil med "här är vårt spel, ladda hem det fritt". Bara för att allmänheten *kan* få til... 30/04 Det är rätt uppenbart att du inte har någon som helst koll på upphovsrätt, jag föreslår att du läser Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (https://lagen.nu/1960:729). Personen som gjorde verket allmänt tillgängligt var en... 30/04 Det är aldrig för sent att se något nytt: pirater som klagar på att virtuella pirater piratkopierar deras virtuella spel i ett spel de "piratat". :D 30/04 Det är som du säger. Men eftersom det i praktiken fungerar som det gör är det fritt fram. :) Jag tycker fortfarande inte att det ska kallas piratkopia när utvecklaren lägger upp något, men det gör man som man vill. Till er som köpt spelet, lyssna på hjä... 30/04 Det är ju just det, det finns inget i svensk lagstiftning som gör skillnad på hur du tillförskansat dig kopian, om du inte har tillstånd att tillförskansa dig den. Och det finns heller inget som detaljdefinierar din rätt att tillförskansa dig den. Vad... 30/04 Jag förstår precis hur du menar. Och rent tekniskt sätt är det väl så eftersom lagstiftningen inte hängt med. Men i praktiken är iallafall jag ganska säker att det görs skillnad på om jag söker upp företagets privata FTP och lyckas ta mig in utan löseno... 30/04 Nja, juridiskt är det luddigt, och involverar i fler än ett fall godtycke. Hur många anställda skulle krävas i så fall för att det inte längre betraktas som en enskild individs handlingar, exempelvis? Du kommer inte ifrån att du måste ha äganderättsinne... 30/04 Jag förstår hur du menar. Men nu har ägaren, inte en anställd, gjort spelet tillgängligt gratis via en distributionstjänst. Det är ingen skillnad från att ägaren lägger upp det gratis på Steam. De flesta spel äger inte kunden längre, och även om man får... 30/04
Skicka en rättelse