På fredag släpps så äntligen Playstation 4 i Nordamerika (vi i Sverige får vänta lite längre, till 29 november). Idag löpte embargot ut för konsolen och dess spel, vilket innebär att internet svämmer över av olika intryck. Låt oss titta på vad folk tycker om det stora dragplåstret #Killzone: Shadow Fall.

Killzone: Shadow Fall är det sjätte spelet i en framgångsrik serie som sträcker sig över både stationära och bärbara konsoler. Det är en förstapersonsskjutare som utspelar sig 30 år efter händelserna i #Killzone 3, och det är meningen att vi alla ska vara så intresserade av det att vi går och köper minst en Playstation 4 var. Men når det upp till förväntningarna? Nja, tycker Polygon:

– Med lanseringen av Playstation 4 har Killzone: Shadow Fall möjligheten att ge serien en ny start. Men det tillfället rinner dem ur händerna ännu en gång, tack vare en tveksam kampanj utan ett lag att heja på.

Deras skribent menar att kass dialog, plot holes, smärtsamt skådespeleri och "allmän dumhet" gör att han inte alls bryr sig om kampanjen. På den spelmässiga fronten fungerar det dåligt att smyga, med mycket trial and error-moment som avsevärt förlänger kampanjens längd med mycket ond bråd död. Inte heller multiplayer faller honom i smaken, då det inte levererar något nytt eller ambitiöst. Dock flyter det på rätt stadigt i 60 fps. Det slutgiltiga betyget landade på 5/10.

Läs hela recensionen hos Polygon

Snygg grafik är en av spelets största fördelar

Eurogamer är desto mer generösa. De gillar särskilt den tekniska biten, att spelets upplösning är 1080p – och ljuset. Ljussättningen är riktigt läcker med gnistrande reflektioner, vackra solnedgångar, sprakande neonskyltar och en god dos lens flare-teknik. Inte subtilt, men fint, menar de. Och de uppskattar även spelets taktiska valmöjligheter, såväl som den öppna designen på banorna. Ändå når spelet inte ända fram – det saknar fantasi och variation. I slutändan landar betyget på 7/10.

Läs hela recensionen hos Eurogamer

Kotaku sträcker sig så långt som att säga att vi inte bör spela Killzone: Shadow Fall överhuvudtaget. De tycker liksom Eurogamer att spelet är rysligt snyggt och ett jättebra exempel på PS4:ans muskelkraft. Men där slutar de positiva egenskaperna. De sammanfattar det som en tråkig upplevelse fylld med klyschor:

– Killzone: Shadow Fall gör ögonen glada med sin bländande grafik, men tråkar ut hjärnan och fingrarna med en upplevelse som överlag är alldeles för välbekant.

Läs hela recensionen hos Kotaku

Skrevs manuset under pistolhot?

Gamespot påpekar att spelet till en början kan framstå som ett ganska litet steg framåt rent tekniskt, men att man då måste tänka på att det inte är lika linjärt som förstapersonsskjutare brukar vara. Öppna ytor är det som gäller och de drar paralleller till bland annat #Crysis 3. De går också inte mer i detalj kring själva spelmekaniken och beskriver det som väldigt smidigt både när man rör sig och skjuter. Särskilt shotgun faller dem i smaken, som man använder för att slunga fiender bakåt i omgivningen. I övrigt beskiver de kampanjen som en besvikelse, men helheten räddas av roligt multiplayer. Betyget landar på 7/10.

Läs hela recensionen hos Gamespot

Mest generösa i sitt omdöme är IGN, som sin vana trogen vurmar lite extra för storslagna förstapersonspangare. Skribenten medger förvisso att smygandet i spelet inte alltid fungerar, men i övrigt är han nöjd med upplevelsen. Till skillnad från de andra så har han ingenting emot kampanjen, och tycker till och med att vissa karaktärer man möter är riktigt intressanta. Betyg: 8/10.

Läs hela recensionen hos IGN

En hyfsat blandad kompott för Guerrillas PS4-debut, med andra ord. Kampanjen bjuder på ursnygg grafik och öppna ytor, som tyvärr inte fylls med något intressant – särskilt inte om man ser till själva berättelsen. Multiplayer blir lite av en räddare i nöden med sina 60fps och snabb action.

Fast den bästa recensionen av dem alla är förstås vår egen. Vi publicerar den så fort vi fått vårt exemplar och spelat igenom äventyret.

Skicka en rättelse