Efter Battlefield 3, Mirror's Edge och Payday 2 blir det småskalig utveckling för David Goldfarb.

#Payday 2 har gått åt som kulglass på Lappens grill en varm sommardag, och efter två år hos #Overkill och ett knappt år efter Payday 2-debuten lämnar nu spelets game director David Goldfarb sitt jobb. Han har redan startat en ny studio, men det lär inte bli tal om en ny storsäljare eller ännu en adrenalindopad rånfest.

Efter ett decennium med idel storspel (han har jobbat hos #Dice med #Battlefield 3 och #Mirror´s Edge) vill Goldfarb ha mer kreativ frihet, berättar han för Polygon.

– Jag har beslutat mig för att gå vidare, säger han. Vi står på god fot med varandra och jag tror Overkill har stora möjligheter att lyckas. Det går utmärkt för dem. Det kommer fortsätta gå utmärkt för dem enligt de senaste Steam-siffrorna.

Payday 2 har befolkat Steams bästsäljarlista så mycket att storbudgetspelen sneglar avundsjukt på det.

Han berättar om lusten att ha kreativ frihet.

– Jag visste att jag vid något tillfälle skulle vilja göra min egen grej. Det spelar ingen roll vem jag jobbar för; jag har aldrig velat göra andra människors spel, oavsett hur bra de är.

Tillsammans med fyra utvecklare har han startat en studio som ska arbeta småskaligt.

– Jag lämnar AAA-spelen. Payday 2 var inte ett trippel-A-spel, men det hade AAA-försäljning. Men jag vill hitta genrer jag kan förändra. För att göra det kan jag inte jobba för folk på det sätt jag gjort, jag vill inte längre ha den skiten.

Vad de arbetar med är för tidigt att säga, men det lär knappast bli något den breda massan springer benen av sig för att förboka:

– Inga MOBA, ingen tecknad serie-artwork, ingen pixel art. Det är typ saker jag inte kommer göra. Det är inget fel på de sakerna, de är alla fantastiska. Men jag vill inte göra någon av dem.

Men en liten antydan bjuder han i alla fall på:

– Jag älskar rollspel så jag kommer förmodligen göra ett.

Skicka en rättelse