Obisidians kritikerrosade rollspel #Pillars of Eternity finansierades via Kickstarter och mötte sitt mål redan efter 27 timmar. Den andra delen i serien lades nyligen upp på crowdfunding-sajten fig.co och nu har den slagit sin föregångares insamlingsrekord vad gäller tid. #Pillars of Eternity II: Deadfire blir verklighet efter att ha nått sin målsumma på 1,1 miljoner dollar efter endast 23 timmar.

Med tanke på att Pillars of Eternity blivit ett känt varumärke bland rollspelsfantaster är det dock inte så förvånande att se att uppföljarens insamling blivit en sån succé. I en ny videouppdatering firar utvecklarna sina framgångar och tackar fansen för de goda nyheterna.

Pillars of Eternity II är tänkt att släppas till PC, Mac och Linux någon gång runt 2018. Fram tills dess är det fortfarande fritt fram att investera pengar (kampanjen har ju trots allt precis börjat), och såklart följa utvecklingen både på FZ och spelets egna backersida.

Kolla in videouppdateringen nedan:

Så glad och se att de gör en uppföljare! PoE var fantastiskt och definitivt ett av mina favoritspel. 31/01 Mycket folk hänger på väggen som är konstigare än en cykelram imo :) 30/01 Absolut, jag är väl medveten om det. Inga problem att hitta kolfiberramar för 50+ papp om man så vill. Uppenbarligen så har han ett cykleintresse, men jag har aldrig förstått poängen med att hänga ramen på väggen oavsett pris. 29/01 8k för en cyckelram var inte särskilt mycket. 29/01 Var det någon som blev överraskad?! Inte jag i alla fall. Jag har inga problem med mycket "mycket" text men det kanske beror på min ålder. Har man spelat sen text-äventyren på 80-talet så är man rätt härdad :) Det är som en interaktiv novell man spelar... 29/01 Det blev för mycket text för mig. Jag har såklart klarat Baldurs Gate-serien osv, men textupplägget i Pillars är klart rörigare där man måste läsa in känslor och annat. Visst, de har lagt ner större möda på Pillars, men det blev för mycket för mig... 28/01 För att kunna göra spelet och lansera det själva utan att vara beroende av en utgivare, även om Paradox säkerligen är rätt bra att göra med. 28/01 Ja fast Square Enix är ju galna. Lägger man nästan lika mycket pengar på att marknadsföra ett spel + pengarna man lägger på spelet så får man kanske räkna med att gå back (vilket dom inte gjorde, dom ville bara ha mer) 6 miljoner e verkligen inte fail.... 28/01 Det handlar inte om ren crowdfunding i den meningen som kickstarter möjliggör. Genom Fig kan personer och företag även investera i projektet och få avkastning på investeringen om det går bra. Typ samma sätt som om dom hade vänt sig till Paradox eller... 28/01 Bra att dom fått in cash. Då kanske han får råd att köpa resten av cykelkomponenterna så hans 8000 kronors ram inte behöver hänga på väggen längre. :) 28/01
Skicka en rättelse