Löftesbrott.

Doom Eternal kommer inte köras i äkta 4K-upplösning på Stadia, trots att det var ett väldigt tydligt uttalat löfte när Google presenterade sin speltjänst på GDC-mässan för ett år sedan.

Istället skalas spelet upp från den rätt ovanliga upplösningen 1800p (3 200 x 1 800 pixlar), skvallrar systemkraven. Det levererar fortfarande 60 bilder/sekund och har HDR-stöd, men det är ändå en betydande förädring – 4K var ett tungt säljargument för Stadia.

Nedan listas alla upplösningar och eventuella uppskalningar för Stadia och konsolversionerna. Systemkraven för Doom Eternal på pc har du här.

Konsol

Upplösning

Xbox One X

4K, uppskalat från 1800p @60 fps

Playstation 4 Pro

4K, uppskalat från 1440p @60 fps

Xbox One, Xbox One S

1080p, uppskalat från 900p @60 fps

Playstation 4

1080p @60 fps

Stadia

4K, uppskalat från 1800p @60 fps

Stadia-ägare kanske tröstas av att The Division 2 släpps där i morgon. Doom Eternal har premiär den 20:e, nu på fredag. FZ:s recension och prestandatest läser du klockan 15 i morgon!

Skicka en rättelse
@Threezool: Jag har ganska god koll på hur utvecklingen går till då jag själv råkar vara utvecklare.. och nej man kan garanterat få ut mer prestanda under utvecklingen av spelet än vad en instans som en spelare får om en utvecklare vill. Det vore nämlig... 18/03 Men nu får du ge dig, nej de har inte tillgång till obegränsade resurser utan även de får en motsvarande instans som när den körs på Stadia. Precis samma sätt är det när utvecklare gör spel till xbox och playstation att de får ett dev-kitt som motsvarar... 18/03 Ja under utveckling visst. Då har dom teoretiskt tillgång till obegränsat med resurser och kan prova en väldans massa olika features och design idéer utan att oroa sig att det kommer köras i 1 FPS om man inte lägger ner massa tid på optimeringar. Vilket... 18/03 Njae, I en intervju med larian studios (baldurs gate 3) så uttryckte de hur skönt det var att utveckla spel till Stadia som inte hade samma begränsningar som PC och konsoler har. Anledningen jag har hört till att ID valde samma som konsolerna var att... 18/03 Ja det här är i mitt tycke knappast utvecklarnas fel. Googles hårdvara har x mängd prestanda att ta av. Oavsett hur mycket du optimerar så kommer du nå en gräns i slutändan. Sedan så kan hårdvaran dom ha innehålla begränsningar som PC och konsol hårdvar... 17/03 Consolerna kanske tänkte på Doom 3d men de klarar nog itne 4k där heller då det inte finns moddade versioner xD 17/03 Beror på vad utvecklarna vill prioritera, de kanske bara kom fram till att även om de sa 4K så visade det sig sedan att skillnaderna var minimala jämfört mot att skala upp från 1800p så därför valde de det istället. Det Google erbjuder med Stadia är hår... 17/03 Igen så kastar du ut en massa påståenden utan att backa upp det med några källor, det märks att du inte har någon speciellt bra koll vad gäller utveckling och speciellt spelutveckling då mycket handlar om optimering och vad man prioriterar. Samt även... 17/03 Även märkligt att man hellre bryter löfte än att sänka lite på grafikinställningar. I nära på alla spel går fps ner en massa när man går från high till ultra men man ser ingen direkt skillnad grafikmässigt. Sen om man tar bort/sänker Vignette, motion... 17/03 Det är nog väldigt många PC-användare som kommer behöva oroa sig om deras tanke är att spela i äkta 4k 60 fps med tanke på vilken hårdvara majoriteten av PC-spelarna sitter på ;) 17/03