VR-spelet Metro Awakening utannonserades i början av året, och trailern som då visades upp såg riktigt lovande ut. Nu har Martin de Ronde och Samar Louwe från utvecklaren Vertigo Games berättat lite mer om spelet.
Det är återigen Metro-författaren Dmitry Glukhovsky som skrivit handlingen, men denna gång är det inte Artyom som är huvudkaraktär, utan en ny och betydligt mindre erfaren karaktär, vilket innebär mycket smygande och strider med lite lägre tempo.
Precis som i de andra spelen kommer ammunition att vara en bristvara, vilket uppmuntrar till utforskande av miljöerna man rör sig genom. De har även siktat på att göra gränssnitt och interaktioner inlevelsefulla och realistiska, så för att se hur många skott man har kvar får man lov att ta ut magasinet och titta. Vill man ta på sig gasmasken så måste man ta sin ryggsäck från axeln, ta tag i masken som hänger från den och sätta den över ansiktet.
Metro Awakening släpps i år på PSVR2, Quest och Steam VR.