Förra månaden skrev vi lite om sandlådespelet The Bustling World, där man släpps lös i en stad med omnejd och får möjlighet att göra lite vad man vill. Streets of Fortuna ser ut att sikta på något liknande, och i en ny video demonstrerar chefsdesigner Brent Ellison hur systemet som driver spelets NPC:er fungerar.
Det kan i dagsläget kontinuerligt simulera 1000 invånare, och oavsett var spelaren befinner sig håller spelet koll på vad varenda person sysslar med. Det är dock bara början, för de planerar att öka denna siffra till 3000.
I själva spelet börjar man som en slyngel på gatan och får sedan välja vad man vill uppnå: kanske vill man bli en enkel köpman, en framstående alkemist, en spion, smed eller en uppsjö andra roller.
Spelet är, som ni ser, i ett hyfsat tidigt skede och vi har inget släppdatum än. Utvecklaren är för övrigt Kitfox Games, som har agerat utgivare åt Dwarf Fortress och Caves of Qud, utöver att ha utvecklat Moon Hunters och Boyfriend Dungeon.