Nyligen fick vi se en genomgång där en demonstration med The Witcher 4 som bas visade olika tekniker, i 60 fps på en bas-PS5:a. Spelet, som släpps tidigast 2027, skiljer sig på ett par punkter jämfört med tidigare CD Projekt Red-titlar. Red Engine har fått maka på sig för Unreal Engine 5, och den här gången börjar man utveckla till konsol – inte pc. Det berättar man för Digital Foundry.

Där man förr siktat på pc och sedan skalat ner upplevelsen på konsol tar man ett motsatt grepp. Utan att specificera vilka säger CDPR:s Charles Tremblay att man haft problem förut. Men ja, det är ingen hemlighet att Cyberpunk 2077 hade det väldigt kämpigt på konsolerna.

Vi hade så många problem tidigare att vi försökte tänka: okej, den här gången vill vi verkligen satsa på ett mer konsol-först-drivet arbetssätt. Så vi samarbetade med Unreal, med vår partner, och då insåg vi utmaningen – att förverkliga ambitionen att få det vi vill ha i 60 fps på PS5 skulle, som du förstår, kräva en hel del arbete.

Och extra utmanande – "extremt" till och med – för Xbox Series S.

Jakub Knapik, VP för art och global director, menar att deras taktik är logisk: "Det är lättare att skala upp än ner". Sätter man vissa tekniska grundstenar för teknik och grafik kommer man hitta utrymme för att pusha ännu mer – på pc. Men i nuläget pushar man konsolversionen.

Vi vet att vi just nu har en riktigt bra grund på konsol som vi fortfarande behöver bygga vidare på, men vi kommer att klura ut vad det innebär – vi kommer definitivt att utöka alla raytracing-funktioner framöver.

Tremblay, VP för teknologi, tillägger att man CD Projekt startade som en pc-studio och att man "definitivt vill ha den bästa upplevelsen för pc-spelare", men i nuläget har man jobbat för att lyckas nå 60 fps på Playstation 5 (utan Pro).