Nyligen kom beskedet: det Minecraft-lika Hytale skrotas efter tio års utveckling. Riot har dragit ut pluggen och både Hypixel Studios och Hytale försvinner. Trailern har 61 miljoner visningar, vilket talar för peppen många kände. Men kanske är inte allt hopp ute – även om det vill till ett mirakel.

Simon Collins-Laflamme, en av grundarna bakom Hytale Studios, var till en början tveksam (via X). Han har gått vidare och arbetar med nytt spel annorstädes. Bit för bit har hans ton dock mildrats.

26 juni 2025 skrev han i en ny X-uppdatering: "Jag är beredd att plöja ner 25 miljoner amerikanska dollar från egen fick för att slutföra Hytale. Så mycket tror jag på det." Det låter ju väldigt lovande. "Rå passion". Mindre skala, litet team, och skrotade features för att nå beta som snabbt som möjligt. Med glimten i ögat säger han att denna svängning beror på pressen online.

Två dagar senare kom ytterligare en uppdatering, där han klargör att det krävs "MYCKET mindre pengar" för att få ut något i "very early access". Communityt skulle involveras i moddande, buggrapporter och så vidare. Crowdfunding skulle vara aktuellt. Men. Collins-Laflamme uppmanar oss att hålla förväntningarna på en "extremt låg" nivå. Han tror detta är "nästintill omöjligt".

Vanligtvis när företag stänger ner ett projekt på det här viset är chanserna till återupplivning nästintill omöjliga. Ja, jag har fattat beslutet. Jag ska göra mitt bästa för att rädda Hytale. Även om chansen är 1 procent stor. Det är det minsta jag kan göra för communityt som gav mig möjligheten att vara där jag är i dag.

Återstår att se om ett under sker. Collins-Laflamme lovar att hålla oss uppdaterade.