Världens mest älskade soldatsimulator får ännu en uppföljare. Vad vi än skriver här så kommer 50% av er att hata oss för all framtid.

Alla hatar eskortuppdrag. Det är en universell sanning att det är en olidlig plåga att eskortera hjärndöda AI-karaktärer från punkt A till punkt B medan fiende C, D och E försöker döda dem. Därför är det med häpen min jag måste meddela att det roligaste som står att finna i #Operation Flashpoint: Red River är dess konvojeskortläge. Inte minst för att man kan sno skruttiga bilar och köra bredvid konvojen – här finns friheten att sno fordon som i stort sett saknas i kampanjen. Det handlar om multiplayer, och minnesgoda läsare kommer ihåg att jag nämnt det förut på denna sida. Inte helt oemotsagt heller, men det bottnar i olika sätt att se på denna omtvistade spelserie.

Trots grovhuggen grafik har spelet stunder då det är vykortsvackert.

En kort resumé för den som bott i en garderob de senaste 15 åren: #Operation Flashpoint var (och är) ett av de mest inlevelsefulla sandlådespel som någonsin gjorts. Det börjar snävt, men snart är du fri att lösa dina uppdrag nästan på vilket sätt du vill på en enorm ö. Och känslan av att vara en pytteliten kugge i ett stort krigsmaskineri, för att inte tala om dödsskräcken när du kurar bakom ett träd medan blyet haglar omkring dig, är enastående väl simulerade. Det var inte vackrast, det var definitivt inte buggfritt, men när det gäller att simulera krig ur ett förstapersonsperspektiv var det bara bäst.

Fortfarande bäst?

Utgivarna #Codemasters och utvecklarna #Bohemia slutade så kramas och gick skilda vägar. Bohemia skapade Armed Assault-serien, som är exakt som gamla OFP, fast snyggare (och minst lika buggigt). Codemasters skapade en ny Operation Flashpoint-serie, som hatades av fansen för att den kom till konsol och hade förenklade kontroller. Och för all del färre buggar, måste man lite motvilligt medge. Det här är uppföljaren till det spelet.

Nu när vi klarat av introduktionen undrar du förstås vad jag tycker om Red River, så att du vet varför du ska kalla mig dum i huvudet i kommentarerna. Och svaret är att jag tycker det är rätt bra. Trots att mitt första intryck var att det första spelet i serien nog var snyggare rent grafiskt (och då menar jag originalspelet från 2001). Det är lite orättvist mot ett spel som trots allt utspelar sig i Tajikistan (mellan Afghanistan och Kina) där allt verkligen är gulbrunt och förtorkat. Men faktum är att den låga upplösningen på Xbox 360, som jag testade spelet på, gör att man ofta inte ser fiender förrän de kommer lite närmare. Ibland är det för sent, ibland har dina kollegor i Bravo Squad redan skjutit ner dem innan de kommer så långt. Det är irriterande, och förstör spelet lite för mig. Vad har jag för nytta av ett gevär med kikarsikte när jag inte kan se fienderna så jag vet vart jag ska rikta det?

Glöm inte att sikta – det här är inte CoD:BlOps.

Bravo Squad är alltså min grupp. Det är jag och tre killar till, alla med olika specialiteter. I början är det jag som är rifleman, det vill säga den icke-specialiserade klassen. Men precis som i en multiplayerlobby kan jag inför varje uppdrag välja mellan det, kulspruteskytt, sniper eller granatkastarkille. Och samtliga levlar upp separat vilket låser upp nya vapen och prylar. De har också en gemensam pool av färdigheter (spring snabbare, sikta bättre) som även den levlas upp efterhand du spelar. Så långt allt väl, en konventionell mekanik som funkar utmärkt.

Föregående Nästa
En av det sämsta spelet år 2011 helt klart, vilken total besvikelse.. 25/04 Tyckte detta var skoj med coop faktiskt :P 22/04 Jag vet. Föredrar definitivt ArmA serien (speciallt ArmA2 som lyckades allra bäst att komma nära original materialet). Är bara sur på Codemasters för att ha förstört Operation Flashpoint namnet med dessa dåliga spel. 22/04 Så JÄVLA dåligt va det inte , om man jämför med DR så är det mycket bättre. Co-op är nästan alltid bra och i detta spelet funka det riktigt bra. Förstår inte varför alla ska gnälla så jävla mycket , tycker man inte om en producent utgivare osv.... köp... 22/04 Operation Flashpoint serien gick ju vidare med Armed Assault och ArmA 2, Codemaster lyckades bara nalla namnet. Inte det som var bra med spelet ;) 22/04 "För den som bott i en garderob de senaste 15 åren" var ju hygglig för de som är födda på 90-talet och framåt...men enligt FZ;s recensent så är alla födda 1985 eller tidigare... Nu är jag själv det, så jag känner till serien, men så jävla onödigt töntig... 22/04 Inte förvånande beslut, spelet sågades i senaste nummret av Level också. Jag gillade inte Dragon Rising och såg det tyvärr som en skymf mot vad jag har associerat Operation Flashpoint med. Och Red River visade inte direkt att de skulle göra bättre. 22/04 Jag gillade förra OP FLashpiont. Det var mer min smak än COD mmm . Men efter spelat en bana på detta så känner jag mig besviken. Svårt att skjuta och att se gubbarna. Känndes almänt jobbigt bara. Dessutom så var de gubbar överallt. Känndes som om grafik... 22/04 Skräp, men någon måste utgått från att det går att sälja ändå till kravlösa individer. 22/04 ArmA 2 kommer sitta på tronen tills dess att det släpps ett spel i samma genre. Operation Flashpoint är inte en soldatsim. Där kan man dessutom få lite vettiga coop-lir! 21/04
Skicka en rättelse