En av mina få invändningar mot 3D-skärmen är att den inte kommer till sin rätt i dagsljus. I helgen åkte tåg i ett antal timmar och jag fick byta ställning lite väl ofta. När effekterna dessutom är beroende av att du håller konsolen i ett särskilt läge och ett visst avstånd mellan ögon och skärm står det klart att det kan bli lite omständligt att vara flexibel. Inte minst om du spelar något som kräver särskilt mycket fingertoppkänsla.
Den långa tågresan gav mig även chansen att testa den omtalade – för att inte säga obefintliga – batteritiden. Med hög volym, 3D-effekter, Wi-Fi och mycket ljusstyrka kan du vara nere på tre timmar. Inte ens om du sparar på lyxen blir tiden så värst mycket längre (omkring fem timmar). Men i en vanlig gamers vardag är detta inte särskilt bekymmersamt. Ofta har man tillgång till eluttag och att pendla tre timmar (enkel resa) hör inte till vanligheterna. Bekymmersamt blir det för globetrotters med flygresor på tio timmar, fast jag gissar på att den marknadsandelen är tämligen liten. Men det är klart; med DS Lites 19 timmar i färskt minne känns det lite fattigt…
Små men viktiga skillnader
För ögat är 3DS snarlik DS Lite. I skrivande stund har jag bägge vilande framför mig och skillnaderna är små. ”Start” och ”Select” är placerade under den nedre skärmen och mittemellan finns en ”Home”-knapp för att komma till den Wii-inspirerade huvudmenyn från mjukvaran. Volymreglaget har flyttats till den vänstra nederdelen, precis över en ficka för SD-kort. Bakpå konsolen finns en 3D-kamera och inuti en enklare variant.
Likheterna med DS är många.
Styrkrysset har hoppat ned några centimeter, vilket är en klar nackdel. Rent ergonomiskt låg det bättre förut men då en smått fantastisk analog styrplatta fått ta denna plats känns Nintendos beslut rätt och riktigt. Om jag tillåts kika in i spåkulan tror jag att de flesta spel kommer att kontrolleras med plattan snarare än krysset. Se bara på utvecklingen till Wii, Xbox 360 och Playstation 3. Möjligen kommer Game Boy-klassiker till konsolens eget Virtual Console-bibliotek må bättre av styrkrysset, men detta är ändå helt okej placerat.
Nintendo har pratat sig varma om ”Street Pass”, ni vet, funktionen där du kan samla på dig Miis genom att ha din 3DS i fickan och passera människor med andra konsoler? Av logiska orsaker har jag inte träffat någon likasinnad ännu, men jag är inte så upphetsad. Varför ska jag samla på anonyma människor i min konsol? Det räcker gott och väl med telefonkatalogen. Visst, jag kan se deras favoritspel och få deras hjälp i ett minispel. Men å andra sidan kan jag köpa hjälp för mynten jag samlar på mig genom mina promenader.
Dagen mitt bord blev en sjö
Klart intressantare är konsolens gyrofunktion. I AR-Games (ett spel som följer med) placerar jag ett kort på mitt köksbord som i min konsols 3D-kamera förvandlar bordet en sjö med glittrande yta där jag kan fiska genom att röra konsolen försiktigt upp och ner. Träytan kan också omvandlas till en slags golfbana med dramatiska höjdskillnader, fotosessioner med Nintendos kändaste karaktärer (medföljer särskilda kort med Mario, Link, Samus Aran med flera) och till och med till eldsprutande drake som bara kan skadas från vissa – mer eller mindre – omöjliga vinklar. Den som fick träningsvärk av #Wii Sports ligger illa till.
Ocarina of Time 3D (bilden) och Paper Mario är två av många lovande titlar.
Men detta och den andra mjukvaran som är installerad är inte mycket mer än teknikdemon som ger löften om kommande titlar. Som sig bör är det spelen som spelar roll. Recensioner av releasetitlarna läser du här på FZ de kommande dagarna och oavsett om du vill klappa fluffiga hundvalpar i #Nintendogs + Cats, agera hemlig agent i #Splinter Cell 3D, kicka boll i #PES 2011 eller flyga högt, högt upp i luften i Pilotwings Resort kommer du att få ditt lystmäte. Och bortom horisonten väntar en hel armada av Nintendos allra mest älskade maskotar. I full 3D. #Apple, Sony och de andra gör rätt i att vara oroliga.
Fotnot: Nintendo 3DS släpps fredagen den 25 mars och kostar omkring 2600 kronor.
Spelkvalitet kan inte mätas i siffror eller tekniska termer, men det kan ändå vara av intresse att se vilken sorts hårdvara dagens bärbara spelkonsoler innehåller. Nedan en sammanställning av Nintendo 3DS och den äldre DSi, samt PSP2 (släpps i höst) och Iphone 4.