#Free Radical-grundaren Steve Ellis hävdar i en färsk intervju med Games TM att #Star Wars: Battlefront 3 var "99 procent klart" när det lades ner.

– Vi gjorde ett spel med väldigt höga ambitioner. Du kunde börja en strid på marken, hoppa in i ett skepp och flyga ut i rymden och fortsätta med att docka i ett capital ship och fortsätta striden där. Vi hade ett 99 procent färdigt spel som bara behövde buggtestas innan release, säger han.

– Det hade blivit vårt mest framgångsrika spel, men det lades ner av ekonomiska anledningar. Jag är glad att folk ändå fick se vad vi jobbade på och dela teamets entusiasm för det.

Det Steve Ellis syftar på sist är de åtta minuter gameplay som läckt ut från Star Wars: Battlefront 3. Här är en filmad timme till.

Undertecknad har svårt att förstå hur det kan rättfärdigas rent ekonomiskt att ställa in ett så gott som färdigt spel (oavsett om det är bra eller inte). Steve Ellis uppgifter står oemotsagda i originalkällan, motparten får inte komma till tals.