I studentrummet står sängarna på rad. (Det är billigare med en stor sal med många sängar än många små krypin.) Rummet har även en så kallad "kärlekssäng", för studenter som får till det. I den ligger ett par och vänslas, samtidigt som en goth-student står och beundrar planschen av en fladdermus, och en clownstudent leker med en låda full med clownleksaker.

"Plötsligt börjar det regna grodor. Det är en helt vanlig dag i Two Point Campus"

Resten av studenterna står på kö för att byta kläder, för jag har snålat på antalet garderober och har inte råd att köpa fler. Pengarna gick nämligen till en konsert i den löjligt påkostade studentkårslokalen. Oklart varför universitetet ska stå för att boka in band på studentkåren, men nu är det som det är.

Studenter från ett rivaliserande universitet smyger in och saboterar mina toaletter, men vaktmästarna jagar bort dem med vattenpistoler. En grupp studenter tränar tornerspel ute på gården, medan andra blandar till brygder i trolldrycksrummet. Plötsligt börjar det regna grodor. Det är en helt vanlig dag i Two Point Campus.

Påkostade konserter är en del av universitets (ansträngda) budget.

Oh boy, vilket vackert väder.

Inkräktare stoppas med vattenpistoler, precis som i verkligheten.

Lätt till en början, men snart blir snarare lätt att göra misstag.

Privat undervisning. En belöning eller ett straff, beroende på hur man ser på det.

Jag tycker väldigt mycket om Two Point Campus och chansen för att du ska ha väldigt kul är stor. Det når dock inte hela vägen till guldstjärnan, och jag ska förklara varför.

De som har spelat utvecklarens förra spel, den tematiska Theme Hospital-uppföljaren Two Point Hospital, kommer att känna igen mycket i Two Point Campus. På gott och ont. Grundkonceptet är starkt och håller absolut för en omgång till, men samtidigt känns det inte som att det skiljer tillräckligt mycket mellan att driva ett sjukhus och att driva ett universitet.

Det är logiskt att grunden är densamma – alltså hur man bygger rum, anställer lärare och annan personal och ser till att patienterna studenterna är nöjda. Men även om de olika kurserna i magi, clownkunskap, virtual reality, rikemanssnobberi, arkeologi och så vidare är roliga att leka med, så är de i grund och botten likadana. De kräver sina unika rum och lärare, men du har ingen kontroll över kursinnehåll och kan inte planera upplägget eller experimentera med forskningen inom olika ämnen. Forskningen...? Ja, den är begränsad till uppgraderingar av existerande maskineri eller forskning som drar in pengar i form av anslag.

Det ger dock mer variation till varje scenario att de har olika kurser i fokus, och ibland även särskilda regler som att du får betalt efter studenternas resultat snarare än antagningsavgifter på en av kartorna. Det är ett mycket välkommet inslag.

Det är också alltjämt engagerande och kul att planera sina universitet, försöka räkna ut hur stora rum bör vara, hur många av varje som kommer behövas, samt hur snabbt det går att expandera utan att allt rasar samman och ekonomin går åt pipan. Det blir väl tradigt att behöva konstruera alla dessa föreläsningssalar, dock, eftersom alla kurser kräver dem.

Varje läsår får du chansen att uppgradera existerande kurser och starta upp fler. I början är det bara att köra på, då du har så stort startkapital och så lätthanterliga studenter att det knappt går att misslyckas. Men senare i spelet är det ofta bäst att vara extremt försiktig med uppgraderingar och nya kurser om du inte sitter på ett bra investeringskapital. Annars kommer det bara resultera i att du inte har råd med vare sig rum eller lärare. Missnöjda studenter och många avhopp är också en större risk om du expanderar för snabbt, vilket lätt leder till minus på kontot och en ond spiral av ännu fler sura studenter.

Jag jobbar för närvarande på ett universitet, så jag såg extra mycket fram emot Two Point Campus. Det finns definitivt mycket i universitetsvärlden som går att satirisera och göra sig lustig över, men det här spelet bryr sig tyvärr mindre om det, och kör ganska obekymrat på med mer lättsam, fånig humor som sällan har kopplingar till högre utbildning.

Det är mindre satir och mer "Vore det inte stolligt om universitet utbildade människor till att bli riddare, magiker och clowner?" Den satiriska udden i både Theme Hospital och Two Point Hospital gav spelen en skön svärta som fungerade fint som kontrast mot den serietidningslika estetiken och lättsamma atmosfären. I den bemärkelsen är Two Point Campus väldigt tamt och humorn mild. Det är fortfarande charmigt, men bettet är borta. Det känns, ironiskt nog, som ett lite dummare och mindre intellektuellt spel än föregångarna på det planet.

"För riktigt höga betyg får utvecklarna plugga hårdare till nästa gång"

Jag önskar i slutändan att spelet tog några fler kliv bort från Two Point Hospital-mallen och gav mig mer universitetsspecifika saker att leka med. Hur vore det till exempel att få mixtra med kursinnehåll och göra forskningen mer intrikat och integrerad i verksamheten än bara ännu ett rum där det forskas fram uppgraderingar av andra rum? Jag hade också gärna sett fler verktyg för att hitta missnöjda studenter och mer specifik information över lag. När du börjar få många studenter och anställda blir det lätt ett ganska frustrerande kaos som är svårt att överblicka. Det är knepigt att avvärja kaoset, eftersom det är svårt att veta exakt var det brister innan det redan gått för långt.

Det kan bli en sabla röra att hålla ordning på.

Elevens val har utvecklat sedan min skoltid.

Universiteten blir med tiden intrikata.

Tyst i klassen!

Kartan är charmig och tar oss tillbaka till Two Point County

Den värsta huvudvärken under spelets andra hälft är sannolikt att hålla studenterna nöjda. De är sura, uttråkade, deprimerade, skadade och får dåliga betyg, men det finns inte utrymme i deras scheman att åtgärda allt om du inte upptäcker problemen i tid, vilket är svårt då du har så många studenter. Missnöje och många avhopp är också en större risk om du expanderar för snabbt, vilket lätt leder till minus på kontot och en ond spiral av ännu fler sura miner.

Lite mer fokus på att hålla dem nöjda akademiskt och mindre på att roa dem varje vaken stund, hade nog varit mer passande. Kanske får man se det som en satirisk poäng om curlade studenter, jag vet inte. Men då det är ett spel om utbildning hade jag gärna sett fler verktyg som faktiskt har med utbildning att göra, snarare än vilka band man ska boka till studentkårsfesten. Jag hade också velat se att systemet för rummen hade gjorts om, så att man slapp sätta upp massor med planscher, tavlor och annat överallt för att göra rummen mer attraktiva. Det var en av de tradigaste delarna av Two Point Hospital, så jag hade gärna sluppit det här.

Spelet är dock, som sagt, över lag väldigt roligt. Att jag har många invändningar beror mycket på att jag älskar Theme Hospital och Two Point Hospital så mycket att jag hade hoppats på lite mer nytänkande och mer sting i humorn. Men det vi faktiskt får är ett väldigt gediget strategispel där varje ny bana innebär nya kurser, rum och utmaningar att ta sig an. Det duger till sist alldeles utmärkt, men för riktigt höga betyg får utvecklarna plugga hårdare till nästa gång.

Fotnot: Recensionen avser pc-versionen. Spelet släpps även till Playstation, Switch och Xbox.