Josh Sawyer är lead designer på #Fallout: New Vegas. Under Gamescom-mässan ställde vi - och ni - honom mot väggen. Hur mycket #Fallout 1 och #Fallout 2 finns det egentligen i New Vegas? Har följeslagarna fått en hjärna? Och framförallt: varför diggar Josh Max von Sydow så mycket?

Hej Josh. Eftersom jag kommer från Sverige tänkte jag inleda den här intervjun med en bekännelse. Jag vet allt om din begynnande mancrush på Max von Sydow (jag läser din twitter, trots allt). Vad handlar det om egentligen?

- (stort skratt) Han är fantastisk. Alldeles nyligen tänkte jag tillbaka, jag tror jag senast såg Max von Sydow i Wolfman och då tänkte jag ”Yeah! Max von Sydow! Det här kommer bli så coolt.” Och det fick mig att tänka... låt mig uttrycka det så här: jag kan knappt komma på någon film där hans medverkan inte gjorde filmen bättre.

Självklart. Han är ju svensk, trots allt.

- Onekligen. (skrattar)

Låt se om alla mina fakta om dig stämmer. Du var lead designer på det ursprungliga #Fallout 3, det som betitlades Van Buren ...

Josh Sawyer.

- Jag var en av två lead designers. Chris Avellone var den ursprungliga, när han lämnade tog jag över.

... och när saker och ting urartade på #Black Isle (den ursprungliga Fallout-studion) så lämnade du också studion och nu är du tillbaka i hetluften som just lead designer för ett Fallout-spel igen. Hur känns det?

- Det känns bra. Det är klart, i början ville jag inte vara överdrivet optimistisk med tanke på allt som varit, min attityd till spelutveckling är ”tro på det när du ser spelet på spelhyllan” så jag ville inte ta ut något i förskott. Ända sedan jag kom till Black Isle 1999 så har jag velat utveckla ett Fallout-spel så jag är oerhört glad att jag fått förmånen att göra det igen.

Finns det några av era ursprungliga koncept från Van Buren som ni plockat över till Fallout: New Vegas?

- Det finns definitivt några idéer som vi anammat. För det mesta ville vi starta med ett nytt, tomt papper, om du förstår vad jag menar, men visst finns det vissa gamla idéer som vi gett nytt liv. Eftersom vi är tillbaka på västkusten har vi lagt nytt fokus på gamla organisationer, som till exempel den motstridiga relationen mellan Brotherhood of Steel och New California Republic. Efter slutet på Fallout 2 då The Enclave krossades och skingrades för vinden lyckades NCR lägga vantarna på en hel del komplex teknologi vilket tvingade Brotherhood of Steel att ta det lugnt och gömma sig. Caesar's Legion var ett annat koncept som vi introducerade i Van Buren. Då var det visserligen inte lika prominent som det har blivit nu. Det finns också vissa mindre karaktärer som vi tagit fasta på och gett lite rampljus.

Kan du ge några exempel?

- Well, vi har har till exempel gjort Arcade Gannon till en möjlig följeslagare till spelaren i New Vegas, i Van Buren var han bara en mindre karaktär. Van Graft-familjen, en samling handelsmän med energivapen som specialitet, dyker också upp.

Med en schysst golfsving slår man hela New Vegas med häpnad.

En av sakerna som slår mig när jag spelar ett Fallout-spel är att ni inte särskiljer på kvinnor och män. I de flesta kommersiella tv-spel finns det en tydlig distinktion, ganska ofta till och med utpräglad sexism. Har det varit ett uttalat beslut att porträttera de bägge könen likvärdigt?

- Faktum är att det är något som vi, åtminstone för New Vegas, rent strukturellt har gett mycket uppmärksamhet. New California Republic är en organisation med många brister, ja, alla organisationer i vårt spel har sina brister så klart, men det har aldrig varit meningen att porträttera NCR som den goda organisationen. De gör goda saker men även många dåliga. Min poäng är att Caesar's Legion (den andra stora organisationen i spelet) har en policy som förbjuder kvinnor i leden. De används bara som slavar och för fortplantning. Deras samhälle är väldigt strikt medan NCR är väldigt öppna. De har till och med en propagandakampanj som säger ”Kvinnor i NCR, alla ni som går med i milisen är ett slag i ansiktet mot Caesar's Legion.” De gör en poäng av det men samtidigt finns det utbredd prostitution av kvinnor i New Vegas. Så samtidigt som vi gärna vill se mer bra kvinnliga karaktärer i spel så försöker vi ge en bild av de här olika samhällena genom att just poängtera skillnaderna mellan de båda könen.

Sättet ni porträtterar Caesar's Legion på påminner en hel del om hur Cormack McCarthy avbildar stora delar av den kvarlevande mänskligheten i sin bok The Road. Har ni tagit inspiration från den?

- The Road ... Det är intressant, folk såg filmatiseringen av The Road och sade att det var som Fallout: The Movie men, nej, det är det inte alls, den är ju hemsk. (skrattar) Fallout är ju riktigt trevligt om man jämför med skräcken i The Road. Jag läste boken och ... jag vet inte om vi applicerat något från den på ett medvetet plan, kanske undermedvetet. Det finns ju till exempel inget som helst som kan betecknas som ”roligt” i den boken och vi söker ju att underhålla spelaren. Men det är onekligen en fantastisk bok.