Det fyra timmar långa portalpusslet som medföljde The Orange Box var en teknikdemo, tillika ett av 2007 års bästa spel. Nästa år återvänder Valve till serien med en riktig budget. Vi har sett den fullödiga uppföljaren till Portal.

Ett par hundra år har gått sedan #Portals anonyma protagonista Chell blev den första försökskaninen att överlista Aperture Science sinnrikt utformade testkammare. När ridån går upp i #Portal 2 är hon tillbaka, utan en skråma, trots att originalet slutade i ett vortex av förstörelse och Sopranos-mörker som bara kunde betyda en sak. För den som inte rört #Valves dödliga pussel sedan releasen är en förklaring månne på sin plats: vi fick inte se allt.

Ett nytt slut för en ny början

I samband med att uppföljaren avtäcktes i våras patchade de i Seattle hemmahörande utvecklarna nämligen in ett nytt, mer tillfredsställande slut på sitt dödliga pussel. I det bars vår agila hjältinna iväg och frystes ned av okända gestalter alldeles innan spelets sluttexter rullade. När uppföljaren tar vid har Chell precis vaknat upp ur sin långa Törnrosaslummer.

Det första mötet med Wheatley, din "hjälpsamme" följeslagare och vän.

Redan under de inledande minuterna stöter du på personlighetssfären Wheatley – en komiskt lagd kiselhjärna med charmig cockneyaccent. Efter att han frigjort sig från sin stationära post och landat i din famn bestämmer ni er i samråd för att ni bör ta er ut i det fria så fort som möjligt. Färden går genom skådeplatsen för tidigare eskapader men det är ett annorlunda Aperture som Valve visar upp den här gången.

Det faktum att du stängt av den mordiska super-AI:n GLaDOS har tillåtit prunkande vegetation att bryta sig in i de tidigare så sterila lokalerna. De vita väggarna har rostat sönder och taken fallit in över sig själva. Ormbunkar och klätterväxter ger stället en betydligt mer organisk, levande stämning. Ni har nästan satt er i säkerhet när Wheatley gör det ödesdigra misstaget att väcka er nemesis till liv igen.

Gör dig redo för nya tankenötter signerade Valves obehagligt skarpa hjärnor.

Den klumpiga personlighetssfärens försök att rätta till fadäsen och stänga av GLaDOS vittnar om att Valve har sitt goda sinne för humor i behåll. Wheatley gör ett desperat försök att stänga av den process han så olyckligt påbörjat och ger sig på det omständliga arbetet med att knäcka en sexsiffrig kod. Hans facepalm-framkallande metod? Att helt sonika pröva alfabetets samtliga bokstäver i tur och ordning. Under tiden ser du hur den bekanta robotgestalten sakta men säkert reser sig ur spillrorna av sitt forna jag. Mördardatorn är tillbaka. Hennes metalliska röst skär genom scenen:

“Oh, it’s you. It’s been a long time. How have you been?”

Wheatley väser åt dig att låtsas som ingenting.

“I’ve been really busy being dead. You know… AFTER YOU MURDERED ME?”

GLaDOS närmar sig likt ett rovdjur som väntar på rätt ögonblick att kasta sig över sitt byte.

”Ok, look. We both said a lot of things you’re going to regret. But I think we can put our differences behind us… for science. You monster.”

Som den flitigaste av arbetsmyror sätter hon genast igång med återuppbyggnaden av Aperture Science forna glans. Och så drar kampen mellan människa och maskin igång igen. Tack vare några av Valves nyvunna idéer ser det ut att kunna bli en av de dödligaste, mest utmanande katt och råtta-lekar vi stött på.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse