Säg hej till Nom Nom in Appleland, ett mobilspel utvecklat av färska utvecklare inspirerade av titlar som Super Mario och Pikmin.

Att ta sina första stapplande steg på en spelutvecklarstege är inte lätt, och nu har nystartade svenska studion #Ludum Entertainment fått ut ett första alster på marknaden. Säg hej till mobilspelet #Nom Nom in Appleland som för närvarande ligger på 14:e plats bland nysläppta Android-titlar. Ett iOS-släpp kommer även ske så fort #Apple certifierat gängets inskick. Nom Nom är ett plattformslir där målet är att klara banorna så snabbt som möjligt, samtidigt som du ska försöka få tag i så många äpplen som möjligt. Men på vilket sätt tänker sig den unga Lunda-trion (Robin Overgaard, Enoch Joelson och Ella Svahn) på Ludum att spelet sticker ut på marknaden?

– Vi tycker att det känns mer som ett riktigt spel och inte som ett flash-spel, det är mer polerat och hela spelet ger en bra helhetskänsla. Spelet erbjuder variationsrika banor och ger fler utmaningar än att bara sträva efter ett högre High Score, säger Ella Svahn på Ludum till FZ.

Som inspirationskällor anger Ella Svahn framförallt Shigeru Miyamoto, och hans skapelser Super Mario och Pikmin när det kommer till gameplay och idéer. De vill göra spel som är roliga för alla, och vill utveckla spel i alla former så länge fokus ligger på spelkänslan.

– Just nu arbetar vi med en lite-version av Nom Nom in Appleland som kommer att vara gratis för alla. Vi har även planer på att utveckla Nom Nom vidare, bland annat så vill vi implementera en in-game store där användare kan handla t.ex. skins till huvudkaraktären. Nya spel är än så länge bara i designstadiet.

Du finner titeln via Google Play för priset 14 kronor. Dock bör du kanske ta och prova den begränsade testutgåvan, för att se om Ludums äppelknyckarjazz är någonting för dig.

Skicka en rättelse