Konflikten mellan #Konami och Hideo Kojima är väldokumenterad. Det skar sig rejält mellan utgivaren och den legendariska spelutvecklaren, och efter arbetet med #Metal Gear Solid V: The Phantom Pain gick de olika vägar.

Journalisten Geoff Keighley ger oss nu ytterligare en inblick i utvecklingens slutskede. De sista sex månaderna var Kojima tydligen placerad i ett eget rum på en helt annan våning en själva utvecklingsteamet. Som om inte det vore konstigt nog fick han inte heller prata med teamet, så kommunikationen fick ske genom en annan person.

– Att han lyckades färdigställa spelet under de omständigheterna är fantastiskt, påpekar Keighley.

Hideo Kojima jobbar numera med det konstiga och intressanta spelet #Death Stranding som visades upp i en ny trailer igår.

Det önskar jag också. Grovt. 03/12 Man behöver dock inte höra speciellt mycket från Konami för att vet att det till 99% är sant, om man vet något om den japanska "arbetskulturen" när någon ska få sparken. Att bli sparkad är ytterst sällan när det kommer till stora kontorsjobb. Att sätta... 03/12 Mgs spelen var lite för svåra för mej. Men jag gillar hur han speglar krig och konflikter. Spelen har själ på något sätt har dock inte spelat MgsV en. 03/12 Konami's ledning verkar vara fyllt med oprofessionella arseln. Om man styr ett sådan stort företag. ska man vara professionell. 03/12 Finns ingen ursäkt att hindra en utvecklare från att få ta emot ett pris, resten är bara icing on the cake. 03/12 Han kanske hade varit stygg. 03/12 Får mig att vilja ladda ned CPY-releasen av spelet och sedan swisha ett par hundringar direkt till Kojima. Fast bara vilja, ingen uppvigling här! 03/12 Om ryktena de senaste året stämmer, om ens 20% av alla rykten stämmer så är Konami helt dumma i huvudet. De skulle lägga ner Hela sin spelutveckling helt och hållet, enda tills MGS5 då de såg att de tjänar otroliga mängder pengar på det och nu ska vi... 03/12 man ska höra båda parters utsaga innan man uttrycker sig så hårt, tycker jag iaf. 03/12 Har kört alla hans spel och har mycket nostalgi för MGS1-3 men jag tycker verkligen inte att de är perfekta spel. MGS4 var ett tydligt tecken på vart serien var på väg och jag var inte imponerad. 5:an förstår jag mig inte på, det var inte ett MGS spel... 03/12
Skicka en rättelse