Många blev förvånade när pc-släppet av Horizon: Zero Dawn blev så pass tekniskt struligt. Death Stranding, som släppts tidigare, led inte av samma sorts problem och med tanke på att Guerilla Games skapat motorn som driver båda spelen kändes den portningen hyfsat säker. Guerilla fortsätter dock att uppdatera pc-versionen och i den senaste patchen ser vi bland annat optimeringar av shaders och anisotropic filtering.
Tidigare behövde man gå igenom en shader-optimering som inte gick att skippa men den går nu att hoppa över, med något längre laddtider som följd. Optimeringen ska också ske mer dynamiskt i bakgrunden. Det finns dock fortfarande kända problem, något de uppmärksammar överst i ändringslistan.
PATCH 1.07 (HRZ-PCR 132/6056419 - FRI OCT 30 2020)
KNOWN ISSUES
CPUs that have more than 16 cores might experience a higher amount of instability.
Some players are experiencing graphical settings issues, such as HDR not working correctly.
Some players are experiencing performance issues on specific GPUs or hardware combinations.
We're aware of and continue to investigate issues that are not yet solved on both the player-compiled lists by u/EvilMonkeySlayer and u/Rampage572 – thank you!
PATCH NOTES
Graphical Improvements
Anisotropic Filtering now works correctly
The mandatory/unskippable shader optimisation step at first launch has been removed
Shaders are now pre-optimised in the game’s Main Menu, but can be skipped
Shaders are also optimised dynamically in-game