Mark Zuckerberg älskar VR. Han låter sitt företag Meta (tidigare Facebook) plöja ner miljarder dollar i metaverse, företagets vision av en sorts virtuell värld där spel, arbete och socialt liv vävts ihop och som vi kliver in i med hjälp av virtual reality, mixed reality eller augmented reality.

Men när Wall Street Journal frågade ett par branschmänniskor vad Metaverse och vad det betyder för spelindustrin (se filmen ovan), blev svaren inte vad Facebook-grundaren ville höra. De ser snarare Metas försök att virutalisera våra liv som ett hinder för vad de själva vill åstadkomma, och att deras virtuella värld Horizon World i nuläget är allt annat än bra.

Xbox-chefen PHil Spencer får frågan vad metaverse är:

- I dag skulla jag kalla det... Jag kommer hamna i trubbel för att jag säger det här... Det är ett dåligt gjort spel.

Spencer förklarar att han ogärna vill vara i en virtuell värld som liknar mötesrum, och ställer det mot de världar fyllda av dramatik som vanliga spel erbjuder.

Oculus-grundaren Palmer Luckey är också milt sagt tveskam. Han säger att Horizon World "inte är en bra produkt". Luckey kallar Zuckerberg "det största vr-fanset i världen" och jämför med entusiaster som specialbygger bilar. De lägger massor av tid och pengar på sitt projekt och resultatet kan vara värt besväret för dem själva - "men inte för andra". Rörande metaverse i nuvarande skick är han kritisk:

- Det är inte kul, det är inte bra. Jag tror faktiskt att de flesta i teamet som skapade det för närvarande inte tycker det är en bra produkt.

Herman Narula, vd för Improbable (företag som jobbar med metaverse), menar att Metas vison snarare försvårar för tanken om metaverse. Han menar att spel i dag fungerar utmärkt som underhållning var för sig, men när man försöker knyta ihop dem i metaverse blir de mindre intressanta.

Avslutningsvis står Phil Libin (vd för AI-företaget All Turtles) för en hel rad stenhårda sågningar av Metas metaverse-tolkning. Han är försiktigt positiv till idén med en samlande virtuell värld och tror att något företag kommer ro idén i hamn. Men Metas/Facebooks insats ger han inte mycket för:

- Jag tycker Facebooks vision av metaverse är... den är så dum att det gör mig ledsen. Den åstadkommer inget. Det är svårt att förklara orsaken eftersom den är så dum. Det här borde vara en varningsflagga.

När Horizon World skulle lanseras i Frankrike och Spanien i augusti la Zuckerberg upp en bild på sin ingame-avatar på Facebook - och sågades vid fotknölarna, för bilden såg rätt skräp ut. Några dagar senare kom en aningen mindre ful bild på Instagram, med förklaringen att en grafisk uppdatering är på väg.

Oklart om det sålde några Quest.