Tidigare idag rapporterade vi om konsumentorganisationer, däribland Sveriges Konsumenter, som lämnat in ett klagomål till EU. Ärendet gäller premium-valutor i spel som ska "manipulera" spelare att spendera mer. Barn inte minst. Man vill att köp ska visas i faktisk valuta.
Dataspelsbranschen, som representerar spelföretagen, säger till SVT att man inte kommer gå med på detta. Per Strömbäck, verksamhetsledare, menar att det verkliga priset kan distrahera.
Det kan ju störa spelupplevelsen. Om du ska besegra en drake och behöver köpa en magisk sköld av en trollkarl, då kanske inte du vill förhandla med trollkarlen om ett pris på 32,50 svenska kronor.
Hittepå-valutor som guldmynt och diamanter är föredra för spelupplevelsen, säger han.
Strömbäck säger att det redan finns tillräckliga skydd i spelen som hindrar spelare från att köpa för mycket. Föräldrainställningar och lösenord för betalkort lyfts som två skydd för detta. Dessutom kan man "höra av sig till kundtjänst" om man råkar spendera för mycket.