Hideo Kojima, 61 år ung, reflekterar över att bli äldre. Det är inte första gången. På X skriver Kojima att han "inte kan hjälpa" att fundera över hur länge till han kommer vara kreativ. "10 år till? 20?" Han känner att det är en "kamp mot klockan" men tittar samtidigt på filmkreatören Ridley Scott som är 87 år och fortsätter. När Ridley var 60 (där Kojima är nu) skapade han Gladiator.
Kojima har tidigare sagt att han när en förhoppning om att aldrig någonsin gå i pension.
Med OD, ett nytt "action espionage"-spel, och Death Stranding 2 i pipelinen har Kojima definitivt att göra. På X skriver Kojima att han klivit in i det skarpaste läget i Death Stranding 2-utvecklingen. Att cruncha handlar om att tvingas till övertid under en period inför viktiga milstolpar (så som release). Kulturen har kritiserats, men Kojima tycks snarare se crunch som ett steg på vägen.
Den mest krävande perioden i spelutveckling – både fysiskt och mentalt – allmänt känd som "crunchande".
Svaren Kojima får på inlägget är både peppande och omtänksamma.